GLUTENFRI & VEGANSK HOT DOG


Der er hverken kød i pølsen eller gluten i brødet...

Men du vil ikke blive skuffet over smagen og oplevelsen ved at spise denne lækre hotdog!



Er der mon glat eller genialt at bruge en gulerod som pølse i en hot dog?
Jeg skal indrømme at da jeg første gang stødte på ideen om at en kogt, marineret og stegt gulerod skulle udgøre pølsen i tænkte jeg "argh virkelig?"
Men samtidig er det også bare så tosset at jeg var nødt til selv at give det et forsøg.
Allerede ved første bid blev det gale ved ideen skudt til jorden - det her er nemlig genialt!

Hvis du selv tænker, ej det her er simpelthen for mærkeligt, så prøv alligevel og bliv overrasket
- det ér godt!



GLUTENFRI & VEGANSK HOT DOG
8 stk.

”Pølserne”

8 gulerødder, skrællet

Marinade:

2 spsk. tamari
2 spsk. vand
1 spsk. olivenolie
1 tsk. røget paprika
1 tsk. paprika
1 tsk. timian
1 tsk. oregano

Cremet hotdog topping:

1 dåse kikærter
1 dl. soya yoghurt
5 cornichoner, fint hakket
1 lille rødløg, fint hakket
salt og peber



GLUTENFRI HOT DOG BRØD:
8 stk.

2 spsk. FiberHUSK ( den gule pakke)
4 dl. vand
1 tsk. flage salt
1 spsk. olivenolie
150 g havremel
125 g boghvedemel
100 g gulerod, groft revet
100 g squash, groft revet

Sesamfrø til drys

FREMGANGSMÅDE:

Rør FiberHUSK og vand sammen i en skål og lad det trække i 10 min.
Pisk det luftigt i 5 min. med en håndmixer – dette er vigtigt for at få lette og luftige pølsebrød!
Tilsæt salt, olie og revet gulerod og squash og rør igen.
Tilsæt derefter melet lidt ad gangen og  rør det med håndmixeren til dejen er jævn og sammenhængende.

Tænd ovnen på 175 grader og kom bagepapir på en bageplade.

Med fugtige hænder formes dejen til 8 aflange pølsebrød. Placer dem på bagepapiret og drys dem med sesamfrø.

Bag pølsebrødene i 1 time og køl dem af på en bagerist.

Kog gulerødderne i 5-8 min i usaltet vand, de skal være møre men ikke bløde.

I en frysepose rystes alle ingredienserne til marinaden sammen.
Kom gulerødderne i og lad dem marinere her i min. 1 time.

Steg gulerødderne på en pande med lidt kokos olie i 2 min på hver side, hele vejen rundt.

Hæld vandet fra kikærterne og skyl dem grundigt.
Kom dem i en foodprocessor og hak dem groft ved at give dem et par gange med puls funktionen.
Kom dem i en skål og rør dem sammen med alle de øvrige ingredienser og smag til med salt og peber.


Skær pølsebrødet halvt igennem, placer en gulerodspølse og top med kikærtesalaten og evt. også syltede rødløg og ærtespirer.




FOTO & STYLING: Maria - Vanløse Blues
OPSKRIFTER: Maria - Vanløse Blues
GEAR & GREJ: -
REGI: -

Etiketter: , ,