Nostalgiske desserter: Frugt & Bær suppe med skønne toppings


// INDEHOLDER REKLAME //

Frugt & Bær Supper - nostalgiske desserter, serveret med 3 forskellige og skønne toppings.



Frugt & Bær Suppe fra Skælskør Frugtplantage, er et nyt produkt på markedet, men måske, du som jeg, husker den varme hyldebærsuppe serveret med tvebakker hjemme hos enten din farmor eller mormor?


Jeg har spist svimlende meget hyldebærsuppe som barn. 
"Saftsupppe" kaldte jeg den,  fordi den ja - smager af saft. 

Hjemme hos farmor fik jeg "saftsuppen" serveret med knuste tvebakker. 
Men jeg husker også tydeligt at jeg i børnehaven fik suppen serveret med franskbrødstern, ristet i rigelig smør. Uhm jeg husker det som en himmelsk eftermiddags dessert.

Frugt & Bær Suppe fra Skælskør Frugtplantage kan fåes i tre lækre varianter: abrikos, jordbær og hyldebær.
De er hurtige og nemme at tilberede. Fordi enten skal de blot serveres kolde eller lunes en smule i en gryde, faktisk er det bare et spørgsmål om smag, om suppen skal være varm eller kold.
Jeg syntes fx. at hyldebærsuppen skal være varm, men hvor jeg foretrækker at jordbær- og abrikossupperne skal være kolde. 

Alle supper indeholder 70 % frugt og én portion kan derfor erstatte 1 stk. frugt i ’6 om dagen’-anbefalingen, derfor kan du med god samvittighed nyde supperne som et nemt og forfriskende mellemmåltid på en varm sommerdag eller som en let, lækker dessert. 

Frugt & Bær Supperne har mange anvendelses muligheder, men idag vil jeg vise dem som en klassisk suppe, serveret med forskellige toppings.



HYLDEBÆRSUPPE MED RUGBRØDSKNAS & ÆBLER
- 4 portioner

1 karton Skælskør Hyldebærsuppe

4 skiver rugbrød fx. Chia rugbrød fra Levebrød
1 dl. hel boghvede
1 spsk. kokosolie
1 tsk. kardemomme
1 tsk. kanel

2 æbler, i tern

FREMGANGSMÅDE:

Smuldr rugbrødet groft og steg det et par minutter på en medium varmpande tilsat kokosolie.
Tilsæt boghvede, kanel og kardekomme og steg yderligere et par minutter. Vend rundt i det undervejs.

Varm hyldebærsuppen i en gryde.

Anret suppen i 4 skåle og top med rugbrødsknas og æbletern.



ABRIKOSSUPPE MED KOKOSFLØDESKUM, MYNTE & RISTET KOKOS
- 4 portioner

1 karton Skælskør Abrikossuppe

2 store dåser kokosmælk - kun den fede del
1 tsk. stødt ingefær
1 dl. ristede kokosflager

8 mynteblade, fint hakket


FREMGANGSMÅDE:

Stil kokosmælken på køl, min. 12 timer, gerne dagen før.
Tag den fede del fra i en skål, tilsæt ingefær og pisk den luftig og cremet med et piskeris.
Gem kokosvandet til fx. en smoothie.

Anret den kolde abrikossuppe i 4 skåle, og med en iskugle ske formes en kugle af kokosflødeskummes og anrettes i midten. Drys med kokosflager og mynte.




JORDBÆRSUPPE MED KAKAO RISTET HAVREGRYN
- 4 portioner

1 karton Skælskør Jordbærsuppe

3 dl havregryn
1 spsk. kokosolie
1 spsk. kakao
1 spsk. ahorn- eller agavesirup
1 nip salt

evt. kakaonips


FREMGANGSMÅDE:

Varm en pande op til medium varme, smelt kokosolien og steg havregrynene gyldne heri i.
Tilsæt kako, ahornsirup og salt, vend det grundigt sammen og sted det yderligere et par minutter.

Server jorbær suppen varm eller kold, toppet med kakao ristet havregryn og evt. kakaonibs.



FOTO & STYLING: Maria - Vanløse Blues
OPSKRIFTER: Maria - Vanløse Blues
GEAR & GREJ: -
REGI: -

Etiketter: ,