Kolde sommer forfriskninger: Sangria & hjemmelaves is


// Indeholder reklame //

Sommeren og hedebølgen er kommet til Danmark og det kalder på kølige forfriskninger.
Hjemmelavede veganske ispinde og en frisk sangria er derfor lige sagen når solen står højt og alt man har brug for er noget koldt og lækkert.



Hvorfor er det lige at det hersens vejr altid skal være enten eller?
Jeg mener, enten er det gråvejr og slet ikke sommerligt eller også er det som nu, hedebølge.
Tænk lige på hvor mange dage med bare ganske almindeligt godt dansk sommervejr vi ville have hvis det kunne sprede sig lidt ud?

Nå jeg skal slet ikke brokke mig, jeg er bare så dårlig til denne her varme. Det er som om mine muskler smelter i varmen og efterlader mig slap og energiforladt.
Så i disse dage er jeg altid på udkig efter skygge, kolde forfriskninger og fantastisk aircon...


Et sted hvor man kan finde både skygge, aircon og et slaraffenland af delikate sager til at kunne lave (eller købe) kolde forfriskninger, er i kælderen under Magasin, hvor Mad & Vin befinder sig.
Mad & Vin er stedet hvor du udover at blive kølet ned, kan finde alt hvad hjertet begærer.
Hylderne er fyldte med lækre og inspirerende råvarer og efter en meget varm dag i sidste uge hvor Alma og jeg havde været turister i egen by, hoppede vi en tur i skyggen i Mad & Vin for at købe ind til kolde forfriskninger.

Det blev til hjemmelavede ispinde til Alma og en kold og forfriskede sangria til mig og opskrifterne på det hele får du her.


INGEFÆR-LIME SANGRIA:
- ca. 2 liter

1 flaske rødvin
2 flasker Ginger Beer - fx. Fentimans
1 dl. vodka
1 håndfuld frisk mynte
3 økologiske appelsiner, i skiver
3 økologiske lime, i skiver

Isterninger og danskvand til servering

FREMGANGSMÅDE:

Kom mynte, lime og appelsin i en stor skål eller i en drink dispenser.
Tilsæt rødvin, Ginger Beer og vokda og lad det trække min. 5 timer, men gerne længere.

Fyld et glas op med isterninger, fyld glasset 3/4 op med sangria og top med danskvand og
nyd sangriaen som en kølig forfriskning på en varm sommer dag.



KOKOS-INGEFÆR ISPINDE MED KIRSEBÆR & MINT CHOKOLADE:
- 6 stk

3 modne bananer
160 ml kokosmælk
18 kirsebær uden sten, halveret
5 cm ingefær
40 g mørk chokolade med mint fx. Seed & Been 72 % ekstra dark mint, groft hakket

45 g  mørk chokolade med mint til overtræk
Nicholas Vahé ispinde forme - kan købes i Mad & Vin

FREMGANGSMÅDE:

Bananer, kokosmælk og ingefær kommes i en blender og blend det helt jævn og cremet.
Tilsæt hakket chokolade og giv det et par puls så chokoladen forsigtigt fordeles.
Kom 6 halve kirsebær i hver form og fyld op med kokosblandingen.
Sæt låg på og stik ispindene i.

Sæt formene i fryseren og frys dem i min. 6 timer, men gerne dagen over.

Smelt overtræks chokoladen over et vandbad og dyp ispindene heri.
Drys evt. med lidt hakkede nødder, krymmel eller lidt flagesalt inden chokoladen størkner.

Opvar isene i en lukket beholder i fryseren.



FOTO & STYLING: Maria - Vanløse Blues
OPSKRIFTER: Maria - Vanløse Blues
GEAR & GREJ: Wilfa Raw Fuel Blender - Nicholas Vahé isforme
REGI: -

Etiketter: , , , ,