SOL, SOMMER & LÆKKER MADPLAN: Grøn, vegansk & glutenfri


Så er der igen, efter flere ugers pause, endelig inspiration til ugens madplan at hente her på bloggen!
Det var da vist også på tide, ikke?




Jeg har en travl uge foran mig og har derfor også selv brug for lidt struktur på aftensmaden. Så det ikke ender med hummus og grøntsagsstave de næste 5 dage....
Ikke at der på nogen som helst måde, er noget galt med hummus! - men på 3. dagen kan det godt gå hen og blive en anelse kedeligt, har jeg ikke ret?

Derfor tog jeg papir og blyant frem, kiggede bloggens arkiv igennem og fandt 5 lækre opskrifter frem, som istedet for hummus og grøntsagsstave skal blive min og Almas aftensmad, og måske også din, fordi nu deler jeg madplanen med dig!

Nederst finder du indkøbslisten til alle ugens retter, så bliver det vist ikke nemmere vel?

Hav en vidunderlig solskins søndag!


MANDAG: Forårspasta med asparges, ærter & cashewcreme

Start en solskins rig uge med en cremet, let og lækker pastaret med forårs friske råvarer.
Asparges, ærter og dild er grønne som foråret og smager friskt og lækkert.





TIRSDAG: TACO TIRSDAG - mexisalat med tacovafler

Taco tirsdag er en skøn tradition jeg gerne vil være bedre til at fastholde, så på denne tirsdag skal denne lækre menu på bordet. Salaten er dejlig mættende og hurtig at lave og fordi jeg også elsker vafler er de traditionelle tacochips erstattet med tacoinspirerede vafler.


ONSDAG: Broccolislaw & grønne ærtefrikadeller

Grøn i grøn aftensmad med frisk og sommerlig nektarin.
De grønne ærtefrikadeller er nogle af mine yndlings veganske deller, de består more og less af frosne grønne ærter, røde linser og masser af krydderier. Enkelt, nemt og ikke mindst super billigt.
Sørg for at lave rigeligt - der skal nemlig også bruges grønne deller i fredags burgeren...



TORSDAG: Ovnbagte falaflerBroccoli-tabouleh  - fra Hjernemad

Hvis jeg skulle spise en ret resten af livet, så skulle det være denne her! 

Jeg bager mine falafler i ovnen for at spare på olien, men du får stadig en lækker falafel, der er sprød udenpå og blød indeni – og så siger rygtet, at jeg laver verdens bedste falafler …


FREDAG: Burger med ærtefrikadeller

Weekend - endelig !! .... - og vi kører den ind med burger, det er det eneste rigtige at gøre, ikke?



INDKØBSLISTE til 4 personer:

I er flere, der hver gang spørger til budgettet på mine madplaner, og det kan jeg desværre ikke rigtig sætte tal på.

Årsagen til det, er at det jo er meget afhængig af hvor mange af ingredienserne man har fra basislageret, hvor man handler og om man vælger økologisk eller konventionelt. Men mit bud er at alle kan være med her. Madplanen er fyldt med masser af mættende grøntsager, linser, bønner og kikærter. Og vi vist alle godt, at det kun koster en brøk del af hvad animalske produkter gør...

Grønt & Frugt:

Frisk basilikum, dild, purløg, persille og koriander
Hvidløg, løg og rødløg
Chili, lime og citron
Hvidløgsspirer
4 broccoli
4 røde peberfrugter
2 agurker
2 hjerte salat
500 g tomater
4 nektariner eller anden frugt
2 poser frosne ærter
2 bundt asparges
1 stor pose frisk spinat

Køl & Kolonial:

Soya yoghurt
Bønnepasta
Soltørrede tomater
2 dåser kidneybønner
1 stor dåse majs
Chiaboller fra Levebrød ( OBS! ikke glutenfrie - bag evt. istedet mine glutenfrie chiaboller )

Basisvarer:

Salt & peber
Røde linser
Kikærter, tørre
Herbamare urtebouillon
Sennepspulver eller dijonsennep
Æblecidereddike
Kikærtemel
Gærflager
Majsmel/gryn
Loppefrøskaller
Mandler
Hørfrø
Cashewnødder
Solsikkekerner
Birkes
Vaniljepulver
Stødt spidskommen
Stødt koriander
Stødt ingefær
Paprika
Karry

TIP: FÅ YDERLIGERE 25 LÆKRE, VEGANSKE OG GLUTENFRIE OPSKRIFTER I E-BOGEN HJERNEMAD, DEN KAN FOR KUN 39 KR KØBES VIA LINKET HER: HJERNEMAD



FOTO & STYLING: Maria - Vanløse Blues
OPSKRIFTER: Maria - Vanløse Blues
GEAR & GREJ: Magimix Foodprocessor / Bamix stavblender swissline / Wilfa Raw Fuel blender
REGI: -

Etiketter: , ,