Indiske salater & chai krydrede kødboller ( V+GF)


Mad med masser af smag - det må være min livret!
Kan man sige det?




Alma spørger mig tit om hvad mine favoritter er indenfor alle mulige kategorier, oftest har jeg måske ikke lige en holdning til om min favorit er Hannah Montana eller Victorious ....
Og fordi jeg jo arbejder med mad, spørger hun også tit om hvad min livret er - og jeg da virkelig ikke vælge bare en ting ud til at være min livret. Kan man ikke bare sige mad?

Men en dag fik hun vendt det om og spurgte istedet hvad  eg mindst kan lide ved mad?
Se dét kunne jeg meget bedre svare på. Fordi er der noget jeg ikke bryder mig om ved mad, så er det at det ikke smager af noget....

Mad skal selvfølgelig være sund, nærende og lækker, men den skal dælme også smage af noget!

Til disse 2 indiske salater og chaikrydrede veganske kødboller, har jeg kigget dybt i krydderi skuffen og rundhåndet brugt løs af alverdens smagsgivere og kommet frem til en ultra lækker menu.

Smag selv efter og se om du ikke er enig med mig?



INDISK RØDBEDESALAT:
- 4 personer

1 kg rødbeder

200 g soya yoghurt
2 fed hvidløg
1 spsk. nigellafrø
1 1/2 spsk. Garam Masala
Saften fra 1 lime
Salt og peber

Drys: nigellafrø og koriander

FREMGANGSMÅDE:

Kog rødbederne møre i 30-45 min, alt efter størrelse og tykkelse.
Smut skindet af de varme rødbeder under ridende koldt vand. Skær rødbederne i tern og lad dem køle helt af.

Rør soya toghurt sammen med Garam Masala, hvidløg, nigellafrø, limesaft og smag til med salt og peber.

Vend de afkølede rødbedetern med cremen, anret salaten i en skål og drys med nigellafrø og koriander.


INDISK BLOMKÅLSSALAT:
- 4 personer

1 blomkål
2 søde kartofler
150 g frosne grønne ærter
125 g cherry tomater
1 spsk. Garam Masala
Olivenolie
Salt og peber
1 håndfuld ristede cashewnødder

FREMGANGSMÅDE:

Skær de søde kartofler i grove tern og del blomkålen i mindre buketter. Kom begge dele på en bageplade med bagepapir, vend det med olivenolie, Garam Masala og salt.
Bag grøntsagerne i 20 min.
Rist imens cashewnødderne på en tør varm pande til de er gyldne. Optø ærterne og skær tomaterne i kvarte.

Anret de bagte grøntsager i en skål og top med ærter, tomater og ristede cashewnødder.


CHAIKRYDREDE KØDBOLLER:  ( V+GF )
- 18 kødboller

1 lys granuleret soya fra soy4you - udblødes i 10 min i 4 dl. grøntsagsboullion
2 spsk. knuste hørfrø + 6 spsk. vand - røres sammen og trækker i 10 min.
1 lille løg, fint revet
1 håndfuld mynte, fint hakket
1 håndfuld persille, fint hakket
1 håndfuld rosiner, fint hakket
1/2 dl. kokosmel
1 tsk. kanel
1/2 tsk. stødt ingefær
1/2 tsk. kardemomme
1/2 tsk. nelliker
1/2 tsk. stødt koriander
2 tsk. salt
1/2 tsk. peber
3 spsk. loppefrøskaller 

Rør det udblødte soya med hørføræg, løg, krydderurter, krydderier, rosiner og kokosmel.
Tilsæt loppefrøskaller og lad farsen hvile i 15 min.

Form farsen 18 kødboller og sæt 3 skt på hvert spyd.

Kom spydene på en bageplade med bagepapir og bag dem ved 200 grader i 25 min.

Server de 2 salater sammen med spydene og hvis du syntes der mangler en dip dertil, så kan jeg anbefale at lave dobbelt portion af cremen til rødbedesalaten og bruge den som dip.



Har du snuppet dit eksemplar af e-bogen Hjernemad, den kan blive din for kun 39 kr.

Hjernemad indeholder 25 lækre og hjerneboostende opskrifter og har allerede solgt over 800 eksemplarer. Så vil du også gerne være knivskarp på øverste etage eller blot have 25 lækre opskrifter?  Så kan du læse mere om bogen og købe dit eksemplar her: HJERNEMAD

...... og hey - det er altså kun 39 kr den koster!


FOTO & STYLING: Maria - Vanløse Blues
OPSKRIFTER: Maria - Vanløse Blues
GEAR & GREJ: -
REGI: Wonki Ware / Casalinga




Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,