Hånden på hjertet, hvornår har du sidst spist ymerdrys eller øllebrød for den sags skyld?
Alt for længe siden, ikke? Og hvis jeg ikke tager helt fejl, så har du fuldstændig glemt hvor godt det rent faktisk smager.
Sådan havde jeg det ihvertfald selv og blev helt lykkeligt genforenet med smagen af både øllebrød og ymerdrys. Op igennem min barndom har nemlig jeg spist utallige portioner af begge dele. Hold nu op !!! hvor har jeg spist meget af farmors hjemmelavede øllebrød, intet skulle jo gå til spilde. Ymerdrysset var derimod købt, hvilket er lidt fjollet. Det er nemlig forbavsende nemt at lave selv. Og i den hjemmelavede version bestemmer du selv hvor meget sukker der skal i og hvad der ellers skal i af smagsgivere.
Jeg har taget udgangspunkt i de gode gamle opskrifter på ymerdrys og øllebrød og gjort dem lidt mere anno 2016. Øllebrøden har fået et strejf af varme krydderier og ymerdrysset er kommet i fint selvskab med chiafrø, frysetørret hindbær og ristede hasselnødder - helt vanvittig lækker smagskombination, hvis jeg selv skal sige det....
Meget laver jeg selv fra bunden og jeg gad godt at kunne sige, at jeg er typen, der selv bager mit rugbrød, med surdej und alles. Men her går jeg altså på kompromis og hiver Levebrød rugbrød ned fra hylden.
Jeg kan godt lide de små skiver det kommer i - de er nemlig helt perfekte i Almas madpakke.
Og udover naturligvis at smage godt, så er Levebrød rugbrød nøglehulsmærket og indeholder 8 % fiber, det giver god energi og holder dig mæt længe. Og god energi - det har man brug for når træner og lever et aktivt liv.
Jeg har for ganske nyligt taget en gammel passion op, nemlig løb.
Som ung teenager løb jeg ganske meget, men pludselig gik der 17!!!! år siden løbeskoene sidst blev luftet (bare rolig, jeg har fået nye løbesko i mellemtiden).
Jeg elsker at være aktiv, bruge mig krop og træne, og jeg gør det gerne dagligt. Men er der noget jeg ikke gider, så er det at stå i et træningscenter sammen med en masse andre og bruge en masse tid på at pakke taske og transportere sig frem og tilbage, derfor træner jeg hjemme.
I efterhånden en del år, har jeg hver morgen startet dagen med yoga, men nu hvor jeg arbejder hjemme fra og dermed ikke daglig kommer ud på længere cykelture, følte jeg at jeg trængte til et supplement til yogaen og derfor er løbetræningen, efter mange års fravær, blevet genoptaget.
Det kan jeg nemlig gøre præcis hvor og hvornår jeg vil!
På de dage hvor jeg løber kan jeg tydeligt mærke jeg har brug for ekstra energi, både for at have energi til at løbe, men også energi til resten af dagen og her kommer rugbrødet virkelig til sin ret.
Jeg løber ikke så godt på fuld mave, så inden løb spiser jeg gerne en lille skål soya yoghurt med ymerdrys og frisk frugt - det giver mig god løbe energi. Når jeg er kommet hjem og har været i bad, bliver jeg frygtelig sulten og her kommer øllebrøden ind i billedet. Sådan en god lun portion øllebrød i selvskab med en skål salat - det er god eftertrænings mad for mig.
Nogle ting sker sjældent som et tilfælde. Netop som jeg har genoptaget min løbetræning, kommer Levebrød med udfordrigen om at deltage i Alt for Damernes kvindeløb - sådan en udfordring kan jeg jo næppe sige nej til - nu er spørgsmålet så bare, skal jeg løbe 5, 10 eller 15 km?
Hvad ville du vælge?
Du kan nemlig vinde billetter til løbet for dig og en veninde!
KONKURRENCE:
Vind billetter og løbetrøjer til Alt for Damernes Kvindeløb til dig og din veninde - der er 5x2 billetter på højkant.
Du vælger selv om I skal løbe i København, Odense, Fredericia, Aarhus eller Aalborg.
KONKURRENCEN ER AFSLUTTET
Vind billetter og løbetrøjer til Alt for Damernes Kvindeløb til dig og din veninde - der er 5x2 billetter på højkant.
Du vælger selv om I skal løbe i København, Odense, Fredericia, Aarhus eller Aalborg.
KONKURRENCEN ER AFSLUTTET
ØLLEBRØD anno 2016:
- 4 portioner
300 g Levebrød Kernegrov rugbrød, i. tern
3 dl. øl gerne en god mørk økologisk ( alkoholen bliver kogt ud )
4 dl. vand
1-2 tsk. kokossukker eller anden sødning
1 tsk. kardekomme
1 tsk. kanel
Fint revet skal fra 1 økologisk appelsin
Topping:
Kokosmælk
Appelsin i tern
Friske hindbær
Kokosmel evt. ristet
300 g Levebrød Kernegrov rugbrød, i. tern
3 dl. øl gerne en god mørk økologisk ( alkoholen bliver kogt ud )
4 dl. vand
1-2 tsk. kokossukker eller anden sødning
1 tsk. kardekomme
1 tsk. kanel
Fint revet skal fra 1 økologisk appelsin
Topping:
Kokosmælk
Appelsin i tern
Friske hindbær
Kokosmel evt. ristet
FREMGANGSMÅDE:
Kom rugbrød, øl, vand, kardemomme, kanel og appelsinskal i en gryde og brig det i kog. Lad grøden stå og små simre ved lav varme i 20 min. Rør et par gange undervejs.
Smag øllebrøden til med kokossukker og server det i skåle toppet med kokosmælk, appelsin, hindbær og kokosmel.
Kom rugbrød, øl, vand, kardemomme, kanel og appelsinskal i en gryde og brig det i kog. Lad grøden stå og små simre ved lav varme i 20 min. Rør et par gange undervejs.
Smag øllebrøden til med kokossukker og server det i skåle toppet med kokosmælk, appelsin, hindbær og kokosmel.
YMERDRYS MED CHIAFRØ, HINDBÆR OG HASSELNØDDER:
1 stort glas / 10-15 portioner
15 skiver Levebrød Kernegrov rugbrød
3 spsk. kokossukker
3 spsk. frysetørret hindbær
3 spsk. chiafrø
2 dl. groft hakkede ristede hasselnødder
FREMGANGSMÅDE:
Tænd ovnen på 200 grader og kom bagepapir på en bageplade.
Skær rugbrødet i grove tern, kom dem foodprocessoren og hak det fint.
Kom det på bageplade og vend det med kokossukker.
Rist rugbrødet sprødt i ca. 20 min, vend rundt i det under vejs.
Tag pladen ud og lad ymerdrysset køle ned.
Vend chiafrø, hindbær og hasselnødder sammen med ymerdrysset.
Opbevar det i en lufttæt beholder og bug det som drys på fx. soyayoghurt, chiagrød eller greenies.
FOTO & STYLING: Maria - Vanløse Blues
OPSKRIFTER: Maria - Vanløse Blues
GEAR & GREJ: Magimix Foodprocessor
REGI: Wonki Ware / Gense / Lucy Kaas
OPSKRIFTER: Maria - Vanløse Blues
GEAR & GREJ: Magimix Foodprocessor
REGI: Wonki Ware / Gense / Lucy Kaas

Mhmm, hvor lækkert med kokosmælk. Det skal prøves - jeg får tit øllebrød, men ikke sådan her :)
SvarSletNoget helt andet - hvorfor markerer du ikke med 'reklame' i stedet for 'i samarbejde med'? Jeg synes, det virker til at være på kanten af de regler, der ofte diskuteres rundt omkring i blogland. Samtidig har jeg virkelig intet problem med, at du tjener lidt på dine fantastiske opskrifter, men så vil jeg hellere have, at det fremgår tydeligt, at det er reklame.
mille.overgaard@hotmail.com
SvarSletJeg har netop selv lige opstartet løb igen efter fødsel. Løb har altid været et af mine svage punkter så nu skal det ændres. Så ville elske at sætte målet med 5 km til kvindeløbet.
Tak for inspiration! Det skal simpelthen på post-træningsmenuen i morgen :)
SvarSletKrydser fingre for biletter til AFD løbet - jeg træner til et mål med min træning :)
Super skøn øllebrød, den må jeg prøve på et tidspunkt;-) Håber meget på at vinde 2 billetter. Løbe oplevelsen skal helt klart deles med min skønne mor, som er 100% ved min side i mit anoreksi forløb. Lad anoreksien forsvinde, og lad mig kom ud at løbe igen!
SvarSletemiliekallesoe@gmail.com
Har stadig en gammel t-shirt fra sidst jeg deltog med min søster, det er efterhånden nogle år siden! Så ville da gerne invitere hende med igen :) dittemus_88@hotmail.com
SvarSletJeg elsker at løbe og gør det gerne 3-4 gange om ugen. Hvis jeg vinder vil jeg lokke en god veninde med, det ville være hyggeligt da jeg altid løber alene.
SvarSletJeg har netop kastet mig ud i at træne op til at løbe 10km sammen med min veninde Nina, så hende ville jeg tage med :-) elinlinding@gmail.com
SvarSletJeg ville invitere min søde studieveninde med, hvis jeg vandt billetterne. Vi har begge en stor passion for løb.
SvarSletanna-lise_94@hotmail.com
Jeg var afsted med min veninde, Lone, sidste år og det var super hyggeligt! Vi gør det hellere end gerne igen i år, i København ligesom sidst.
SvarSletlboesgaard@gmail.com
Jeg trænger virkelig til at få løbemotivationen igen og motionsløb har altid en god effekt på dette og især hvis man kan løbe ved siden af sin yndlingskusine :) madvig8@hotmail.com
SvarSletMums det ser lækkert ud!
SvarSletHvis jeg er så heldig at vinde skal jeg løbe med min træningsmakker, som er en rigtig løbe-haj og som også er min bedste makker på fys studiet :-)
Jeg ville invitere min søde veninde Lea med, da vi netop har snakket om, hvor hyggelig en dag det kunne være. Pernille_lundgreen@hotmail.com
SvarSletJeg skal helt sikkert prøve at lave drys. Og hvem ved - måske skal det på min morgenskyr inden jeg skal løbe sammen med min veninde Semona
SvarSletwinnie@linaas.dk
Jeg har længe løbet, men det er først fornylig hvor jeg virkelig kan mærke, at jeg nu løber af lyst og ikke af 'pligt', og så har jeg samtidig lige investeret i nye løbesko- det er jo også en motivationsfaktor i sig selv! Jeg krydser fingre for at vinde og satser på at kunne løbe de 10 km! :)
SvarSletMin mail er: mariagandersen@hotmail.com
Hvis jeg bliver den heldige vinder, vil jeg tage min søde veninde og løbemakker, Caroline, med. Vi skal løbe halvmarathon til sommer, så midt i den hårde træning kunne det være lækkert med en hyggelig løbedag med en forholdsvis kort distance. Krydser fingre!
SvarSletMvh. Tina H, Tina-hauris@hotmail.com
Hvis jeg skulle være så heldig at vinde, vil jeg invitere min gamle veninde Charlotte. Vi har før haft sjove løbeoplevelser sammen. Og så vil jeg spise øllebrød bagefter - eller måske allerede i dag :-)
SvarSletVenlig hilsen bibi@sprogel.dk
Ville løbe sammen med min veninde Louise :)
SvarSletsiffie_tm@hotmail.com
Jeg vil rigtig gerne afsted med min dejlige søster, Louise :)
SvarSletregitzebertelsen@hotmail.com
Mums hvor lyder det skønt! Jeg har det sidste stykke haft sådan lyst til begge dele og overvejet at købe poserne uden tilsat sukker i supermarkederne, men det er kun blevet til lange øjne og tanker. Den hjemmelavede version lyder dog endnu bedre, så det må jeg prøve snart! ��
SvarSletJeg benytter da også lige lejligheden til at deltage i konkurrencen, da jeg selv elsker at løbe! Jeg ville tage en 15 km i København sammen med min løbeglade veninde Laura ���� Min mail er: amalieskoubo.has@gmail.com
Uh det må prøves i weekenden 😊 Har forresten lige lavet dine superlækre falafler for første gang her til aften. Maste dem ned i et pitabrød med frisk spinat, cherrytomater og din tahindressing - min mand og søn på 3 grovåd det simpelthen! Guf!
SvarSletNå - jeg er netop kommet igang med at løbe igen efter en irriterende knæskade, så ville rigtig gerne vinde et par billetter til mig og min søde kollega 😊 roennex1@gmail.com
Jeg synes det kunne være vildt fedt at vinde så min søster og jeg kunne løbe 15 km! Vi er nemlig ved at træne op til et halvmaraton og det kunne da være sjovt at prøve at deltage i sådan et "rigtigt" løb inden :-D
SvarSletjosefinesdyrmose@gmail.com
Mums Øllebrød! Det må man altså lige prøve!
SvarSletJeg kunne super godt tænke mig at løbe dette løb i København med min dejlige veninde Sofie!
Vi er nemlig i gang med at træne op til halvmaraton, og vil derfor forsøge at løbe de 15km. Vi har begge tabt os 20kg indtil videre og er i gang med den store livsstilsændring.
lisapetersen112@msn.com
Øllebrød er virkelig en skøn spise! Næsten ligeså godt som havregrød :-)
SvarSletJeg ville tage min mor under armen, hvis jeg vandt startnumre. Hun har tidligere løbet fast, da hun fulgte et løbeprogram, men da programmet nåede sin ende, stoppede hun desværre. Hun virkede virkelig glad dengang - hun skal vidst bare lige have et skub i den rigtige retning! Personligt er jeg ikke fan af at løbe, men med udsigten til forhåbentligt at kunne få min mor igang igen, gør jeg det med stor glæde :-)
michellebarloese@gmail.com
Jeg er netop gået igang med at løbe, så Alt for Damerne-løbet i København ville være et perfekt mål - det gad jeg godt vinde billetter til!
SvarSletlouiseskovdal@me.com