JORDEN RUNDT MED 5 RETTER - Vegansk og glutenfri madplan

 

Min trang til forår, sol og varme har jeg ladet sig afspejle sig i denne uges madplan, vi pakker den kulinariske kuffert og tager på en rejse rundt i 5 forskellige verdens køkkener.

De 5 køkkener er nok alle kendte for deres gode smags sammensætninger og så er der dejligt varmt alle stederne og er der noget jeg godt kan brug nu, så er det varme! Lyset er efterhånden ved at være tilbage, men varmen lader vente på sig lidt endnu. Så lad os starte denne kulinariske rejse, for på den måde at få fyldt vores sol og varme depoter op - imens foråret i Danmark stadig mangler at tage fat.


MANDAG: Miso suppe

Vi starter turen med et stop i det Japanske køkken, sushi ville måske være det mest oplagte her, men en gang hjemmelavet sushi på en mandag er måske en smule overkill, derfor faldt valget på den skønne og dejlige misosuppe. Åh hvor jeg elsker miso !!!

Brug endelig blot de grøntsager du har og lyster og suppler evt. med soba nudler eller bønnepasta.



TIRSDAG: Indiske pakoras med mangodip og spinatsalat med mango, quinoa og cashewnødder

Turen går videre til Indien. Her bliver vi budt på pakoras, der istedet for at blive dybtstegt, bages i ovnen. De dyppes i mango dip og servers med en lækker spinatsalat med mango og cashewnødder.



ONSDAG: Marrokansk gulerodssalat & aubergine "kød"boller

Det marrokanske køkken er mit absolutte favorit køkken, så ingen verdensrejse uden også lige at runde det. Jeg har kombineret 2 af mine favoritopskrifter derfra, jeg tror seriøst at jeg kunne spise det her hver dag i en uge, uden at blive træt af det.


TORSDAG: Mexicansk salat med taco vafler

Jeg er slet ikke klar over hvor populært det Mexicanske køkken er på verdens plan, men jeg er pjattet med denne friske salat med masser at mexi smag, så derfor skulle turen også gå her forbi.





FREDAG: Uforglemmelig thaisalat & veganske thaispyd

Rejsen slutter i Thailand med denne helt igennem fantastiske og uforglemmelige menu. Den behøver ikke større præsentation, den er bare for lækker. Og med sådan en ret i mavsen, så kan man godt holde til den Danske kulde en lille stund længere.

FOTO & STYLING: Maria - Vanløse Blues
OPSKRIFTER: Maria - Vanløse Blues
GEAR & GREJ: Magimix Foodprocessor / Bamix stavblender swissline / Wilfa Raw Fuel blender
REGI: -

Etiketter: , , , , , , ,