JULEBROWNIE - Raw & glutenfri


Konfektagtig intens raw brownie med smag af jul.

Min opskrift på raw nutella brownien blev en kæmpe succes, så her i december var jeg jo selvfølgelig nødt til at lave den i en juleudgave.
De eneste ændringer jeg har lavet ved opskriften, er at jeg har udskiftet ristede hasselnødder med mandler og valnødder og så har jeg tilsat appelsin skal og generøse mængder kanel, ingefær, nelliker, allehånde og kardemomme - det er for mig smagen af jul.

Har du ikke alle kryddeierne stående, men derimod en brunkagekrydderi blanding istedet, så brug endelig et par teskefulde af den og du kan i princippet bruge alle slags nødder du måtte have.

Nu vil Alma og jeg smutte i biffen og se Emma og Julemanden og fordi jeg har arbejdet hele formiddagen så kan vi spise fotomad når vi kommer hjem og senere i aften når vi skal se Juleønsket nupper vi et stykke af denne her - så er der også julehygge for alle pengene.

Jeg håber din weekend er fyldt med lige så meget julehygge!



JULEBROWNIE - raw & glutenfri
- 9 store stykker / 20 x 20 form

BUND:

3 dl dadler, befriet for sten
1,5 dl mandler
1,5 dl valnødder
1 dl mørk chokolade, groft hakket
1 tsk. kanel
1/2 tsk. stødt ingefær
1/4 tsk. stødt nellike
1/4 tsk. allehånde
1/4 tsk. kardemomme
2 tsk. vaniljepulver
Fint revet appelsinskal fra 1 økologisk appelsin
Et nip salt

FROSTING:

1 moden avokado
1 moden banan
0,5 dl kakao*
0,5 dl kokossirup eller anden sødning
2 spsk. kokosolie
2 spsk appelsinsaft
2 spsk hakkede nødder


FREMGANGSMÅDE:

I en foodprocessor hakkes først mandler og valnødder ikke for fint, men heller ikke for groft.
Tag 2 spsk. fra til at drysse oven på frostingen.
Tilsæt alle de øvringe ingredienser og kør det en smuldrende masse.

Kom bagepapir i en bageform og pres massen grundig ud i formen.
Stil formen i fryseren imens frostingen laves.

Kom alle ingresienser til frostingen i foodprocessoren og blend det helt jævnt og cremet.
Smag evt. til med mere sødning.

Fordel frostingen oven på bunden og drys med hakkede nødder
Du kan nu vælge og stille kagen i køleskabet, så er den klar til servering efter et par timer, hvis den skal servers hurtigere så stil den tilbage i fryseren, så er den klar efter ca. 30 min.

Kagen holder sig fint i køleskabet 4-5 dage, den kan også fryses ned og tages op lidt før den skal serveres.

Del kagen i 9 store stykker eller 16-25 mindre bidder for en mere konfektagtig servering


FOTO & STYLING: Maria / Vanløse Blues
OPSKRIFT: Maria / Vanløse Blues
GEAR & GREJMagi mix foodprocessor
REGI: BROSTE tallerkner / GENSE bestik

Etiketter: , , , , , , , ,