Sød kartoffel falaffel vaffel


Sig lige det højt 3 gange i streg: sød kartoffel falaffel vaffel - det kan man ikke vel?
Tilgengæld lyder det sjovt og så smager de lige så godt som det er svært at sige og så er der altså bare noget vildt hyggelig og charmerende ved vaffeliseret mad ( jep det er et ord .... )

En falaffel spises meget typisk i enten pitabrød eller en wrap, gerne sammen med lidt salat og dressing i. Med falafel vaflen får du falafel og brød i en og samme ting - så er det bare op til dig hvad du kunne tænke dig at komme i. Jeg valgte rødkål, tomat, avokado og tahindressing - det var nemlige lige det jeg havde, men her er det kun lyst og fantasi der sætter grænser for hvad der kan kommes i.

Jeg tænker måske guacamole, eller den gode coleslaw med peanutbutter dressing vil være så lækkert.

Har du ikke lige et vaffeljern, så kan de sagtens bare laves til almindelige falafler.
Jeg statede faktisk med at forme en masse falafler og fik så ideen til at lave vafler af resten af farsen.
Begge dele i fremgangsmåde - så det er helt op til dig og det skal være klassiske falafler, falafel vafler - eller en dejlig kombi. Uanset hvad du vælger så bliver det lækkert - det lover jeg.



SØD KARTOFFEL FALAFLER & VAFLER:
ca. 30 falafler og 3 dobbelte belgiske vafler

400 g kikærter - tør vægt
1 stor sød kartoffel
2 store håndfulde bredbladet persille
1 løg
5 fed hvidløg
3 tsk. stødt koriander
3 tsk. spidskommen
3 tsk. salt
1 tsk. bagepulver
2 spsk. loppefrøskaller

FREMGANGSMÅDE:

Sæt kikærterne i blød i dobbelt så meget vand, dagen før eller om morgenen.
De skal stå i blød i min. 10 timer.

Bag den søde kartoffel ved 200 grader i 1 time og lad den køle lidt ned.

Hæld vandet fra kikærterne og kom dem i en foodprocessor.
OBS: De skal altså IKKE koges !

Skrab kødet ud af skrællen på den bagte søde kartoffel, ned i foodprocessoren.
Kør det til en jævn og ensartet masse og tilsæt så alle de øvrige ingredienser og blend det godt sammen.

Kom bagepapir på en bageplade.
Form farsen til ca. 30 små falafler og placer dem på bagepladen.

Pensel falaflerne med olivenolie og drys evt. med sesamfrø.
Sæt pladen i en 200 grader varm ovn og bag dem i 25-30 min.

Til vaflerne kommes 4-5 spsk. falaffel fars i det varme vaffeljern, luk det og vent til lampen igen lyser grøn og tag så den færdige vaffel ud med en gaffel. Forsæt på samme måde til du ikke har mere fars tilbage.

Jeg fyldte falafel vaflerne med rødkål jeg lige havde masseret med lidt salt og balsamico, tomat, avokado og tahindressing. Men de kan naturligvis fyldes med lige præcis det du har liggende eller har lyst til.



FOTO & STYLING: Maria / Vanløse Blues
GREJ & GEAR: Magimix Foodprocessor - tryk på linket og se hvilken jeg bruger
OPSKRIFT: Maria / Vanløse Blues
REGI: Muubs

Etiketter: , , , , , , , , , , ,