Marokkansk buttternutsquash suppe med spicy kikærter


Hvad er bedre at lune sig på end en skål varm suppe?

Ras el Hanout! Det er navnet på den krydderiblandig jeg har brugt i suppen. Ras el Hanout er en marokkansk krydderiblanding og kan fåes i alle større supermarkeder. Ras el Hanout er simpelthen essencen af alle de smage jeg holder så meget af: spidskommen, koriander, kanel, paprika, muskatnød - ja bare for at nævne nogle få. Suppen er på ingen måde stærk, men varmen fra alle krydderierne, giver varme helt ind til benene og er du bare en brøkdel frossenpind i forhold til mig, så ved jeg du har brug for den, varmen altså.

For at give suppen bid, har jeg endnu engang lavet en portion sprøde kikærter. De fungerer på præcis samme måde som brødcroutoner. Jeg har også krydret kikærterne med  Ras el Hanout, for at understrege krydringen i suppen og for at give lidt syre og friskt knas til suppen, har jeg drysset med de evigt smukke granatæbler.

Jeg kommer nærmest granatæbler på alt lige for tiden - udover at smage fantastisk, så kan de jo bare så en hver ret til at se fortryllende lækker ud, er det ikke rigtigt?

// UDGIVET I SAMATBEJDE MED ZWILLING //


MAROKKANSK BUTTERNUT SUPPE:
- 2 portioner til hovedret / 4 til forret

1 butternutsquash
1 rød peberfrugt
1 løg
2 fed hvidløg
1 liter grøntsagsbouillon
3-4 tsk. Ras el Hanout - Marokkansk krydderi blanding
Olivenolie eller kokosolie til stegning
1 spsk æblecidereddike
Salt og peber

Til servering:

Granatæblekerner
Koriander el. frisk oregano
Spicy kikærter - se opskrift nedenfor

FREMGANGSMÅDE:

Vask butternutsquashen grundigt - det er ikke nødvendigt at skrælle den. Skrællen bliver helt mør, så lad den endelig blive på. Skær top og bund af butternutsquashen, del det på langs, skrab kernerne ud med en ske og skær den i tern.

Hak løget groft, skær peberfrugten i grove tern og riv hvidløget fint.

Varm en stor gryde op til medium varme, tilsæt olie og steg løget mørt heri et par minutter. Tilsæt peberfrugten og lad den stege med yderligere et par minutter, tilsæt så fint revet hvidløg og Ras el Hanout og vend det grundigt rundt.

Tilsæt butternutsquash og hæld grøntsagsbouillonen over. Læg låg på gryden. Når det koger skrues der ned til lav varme, så suppen bare står og simre.

Lad suppen simre i 20-25 min og blend suppen jævn og cremet med en stavblender.
Smag til med salt, peber og æblecidereddike.

Anret suppen i skåle, toppet med spicy kikærter, granatæblekerner og frisk koriander.


SPICY KIKÆRTER:

240 g kikærter, udblødte og kogte - svarende til 1 dåse, drænet vægt
1 spsk. olivenolie
1 tsk. salt
2 tsk. Ras el Hanout

FREMGANGSMÅDE:

Tænd ovnen på 200 grader og kom bagepapir på en bageplade.

Hvis du bruger kikærter fra dåse, skal de drænes, skylles grundigt og duppes tørre.
Kom kikærterne på bagepladen og vend dem med olivenolie, salt og Ras el Hanout.

Sæt pladen i ovnen og bag dem gyldne og sprøde. Det tager ca. 25-30 min. Men hold øje med dem.

Brug de spicy kikærter som topping på supper, i salater eller blot som en lækker, sund og knasende snack. De mister hurtigt deres sprødhed, så de bør nydes med det samme.



FOTO & STYLING: Maria / Vanløse Blues
GREJ & GEAR: Zwilling
OPSKRIFT: Maria / Vanløse Blues
REGI: Zwilling 

Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,