Butter Chicken ( vegan )


Butter chicken er en klassisk indisk og helt igennem vidunderlig ret.
Retten er så fyldig og fuld af smag fra kokosmælken og alle de mange krydderier retten indeholder.

Jeg har ændret lidt på opskriften, jeg har nemlig gjort den vegansk....

Vegansk butter chicken, hvordan gør man lige det, tænker du sikkert?
Og det kan jeg da udemærket godt forstå hvis du gør.
Kylling og smør er jo ret essenciel i en butter chicken, men efter jeg prøvede Soy4you´s soyabits i retten med græskamos, fik jeg sådan lyst til at eksperimentere mere med det og kastede mig derfor ud i en god butter chicken - my oh my!!!! Det blev så godt! Og nåe ja - smørret blev udskiftet med kokosolie og det gjorde bestemt ikke retten nogen skade.

Butter chicken serveres traditionelt med ris og naan brød. Den karakteristiske smag naanbrød har, kommer fra nigellafrø, så for at få den smag med uden naanbrødet, har jeg drysset nigellafrø over retten og istedet for ris har jeg lavet en blanding af blomkål og quinoa, så fik jeg nemlig lige listet lidt grøntsager ind i retten, så på den måde fik jeg også lige sat mit præg på retten.
Jeg skal jo som bekendt altid lige liste grøntsager ind alle mulige og umulige steder.




Butter Chicken ( vegan )
- 4 personer

150 g soyabits fra Soy4you 
4 dl vand
1 tsk grøntsagsbouillion

1 løg
1 fed hvidløg
1 spsk. garam masala
1 spsk. karry
1 tsk. stødt koriander
1 tsk. stødt spidskommen
1/2 tsk. stødt ingefær
1/2 tsk gurkemeje
1/4 tsk. kanel
1 dåse kokosmælk
1 dåse hakkede tomater
1 spsk. kokosolie til stegning

Nigellafrø, chili ohg frisk mynte eller koriander til pynt.

FREMGANGSMÅDE:

I en gryde bringes 4 dl vand tilsat grøntsagsbouillon, i kog. Når vandet koger tages gryden af varmen og der slukkes for blusset. Kom soyabits i gryden i gryden og lad det trække i 5 min.

Hak løget fint og riv hvidløget fint på et rivejern.

Varm en stor gryde op til medium varme, tilsæt kokosolie og steg løget mørt her i ca. 5 min.
Tilsæt alle krydderierne, vend det grundigt rundt og lad dem stege med i et par minutter og tilsæt så hvidløget og vend grundigt rundt igen.

Hæld kokosmælken i og lad det koge et par minutter, tilsæt så de udblødte soyabits, rør rundt i gryden og hæld så de hakkede tomater i, rør igen og lad det så stå og små koge i 15 min.


Quinoa & blomkålsris:
- 4 personer

2 dl kogt quinoa
1 blomkål

Hak blomkålen fint i en foodprocessor eller riv det groft på et rivejern. Vend blomkåls risene sammen med den kogte quinoa.

Anret quinoa/blomkålsris i dybe skåle og fordel butter chicken´en ved siden af. Drys med nigellafrø, chili og frisk mynte og koriander.


FOTO & STYLING: Maria / Vanløse Blues
OPSKRIFT: Maria / Vanløse Blues
REGI:  Wonki Ware / Broste


Etiketter: , , , , , , , ,