LET & SUND - Hverdagsmad på en ny måde


Rå, frisk og alligevel super cremet suppe, lavet på gulerødder og cashewnødder.
Perfekt til forret på en lun indian summer dag, men også virkelig god som sauce til fx. fisk, grøntsager og blomkålsris.


Opskriften stammer fra den nyeste kogebogsudgivelse fra River Cottage og den død chamerede Hugh, med efternavnet igen kan udtale, Fearnley-Whittingstall....

Let og sund - Hverdagsmad på en ny måde, er en meget inspirerende kogebog fyldt med lækkerier indenfor morgenmad, bagværk, supper, salater, fisk, kød, grønt, frugt og sødt.
Let betyder at opskrifterne nemme og hurtige hverdagsretter og sundt betyder at opskrifterne er uden hvede og mælkeprodukter. Altså en kogebog lige efter min smag - der er nemlig rigtig mange opskrifter inden for det grønne og med nye og interessante smagssammensætninger.

Hugh selv udtaler sig således om bogen: "Det at spise let og sundt handler ikke om selvfornægtelse og afholdenhed. Faktisk er det lige modsat, for når du skruer ned for hvede og mælkeprodukter, bliver der plads til at skrue op for de gode ingredienser. Nye korn produkter, nye olier, og nye kombinationer."
Jeg kan kun give Hugh ret i den udtalelse og ville ønske jeg kunne have hostet op med et lige så velformuleret svar da mit valg om at spise glutenfrit blev anfægtet til et arrangement tidligere idag.

Bogen har ligget på mit spisebord et par dage nu og den er blevet bladret igennem mange gange og der er blevet sat en masse post-its ved alle de opskrifter jeg skal prøve.
Den første opskrift jeg kastede mig over var denne lækre og rå gulerodssuppe - der er så mega cremet at man skulle tro der var store mænger fløde i - det er der slet ikke. Den cremede konsistens kommer fra cashewnødderne, som blendes med gulerødderne. Og som jeg skrev igår om min cashewsauce til bønnepastaen, så er det altså farligt godt.

Jeg spiste noget af suppen, som en del af min frokost og resten brugte jeg som sauce til aftensmaden. Begge dele var virkelig lækre, nu vil jeg glæde mig til at kaste mig over opskrifterne på auberginesuppe med tomat, tomatsalat med tahindressing, jordskokmos med peberfrugter, sesambagte gulerødder og mange mange flere....


RÅ GULERODSSUPPE MED CASHEWNØDDER:
- 2 personer

200 g gulerødder til suppen + 1 gulerod til topping
50 g cashewnødder, rå og usaltede
80 g syrligt madæble
Saften fra 1/2 citron
3 1/2 dl koldt vand
salt og peber

evt. frisk timian til topping

FREMGANGSMÅDE:

Start med at strimle guleroden til topping, så kan du nemlig bruge den overskydende midte i suppen.

Skræl gulerødderne og skær dem i grove stykker.
Kom alle ingredienser i blenderen og blend suppen helt jævn og cremet - det tager 2-5 min alt efter hvor effektiv din blender er.

Stil suppen i køleskabet indtil den skal serveres, minimum 1 time for at den er rigtig kold.

Fordel suppen i 2 skåle, top med strimlede gulerødder, frisk timian, salt og peber.



FOTO & STYLING: Maria - Vanløse Blues
OPSKRIFT: LET & SUND fra River Cottage - Hverdagsmad på en ny måde
REGI: Ment

Etiketter: , , , , , , ,