Tilbage til hverdagen: Madpakker i lange baner


Hverdagen kalder - sommerferien er slut!

Imorgen starter skolerne op igen efter en lang sommerferie og det betyder at vi skal have gang i madpakkerne igen. Både til os selv og til børnene.

En madpakke skal være fyldt med sunde og gode sager - den skal skal mætte og bringe glæde.
Og idag kommer jeg med masser af inspiation til hvad sådan en madpakke kan indeholde!


En madpakke skal være noget man glæder sig til at skulle åbne og spise, derfor tænker jeg flere forskellige elementer med når jeg smører madpakke.

Maden skal præsentere sig smukt, selv efter nogle timer i madpakken og tasken. Vi bruger flere forskellige madkasser, bøtter og beholdere som kan indeholde grøntsagsstænger, dips, nødder, frugt og rugbrødsmadder, salater, boller, sandwicher eller rester fra dagen før.

Jeg forsøger ikke at komme det samme i hverdag hverken af grøntsager, madder og snacks.
Men det betyder ikke at det behøver at være besværligt eller tidskrævende.

Jeg smører tit madpakken imens jeg laver aftensmad - så er jeg alligevel igang med at hakke og snitte og hvis jeg har planer om at der skal rester i fra aftensmaden, så tager jeg dem allerede fra her, på den måde er man sikret at der faktisk er rester tilbage og man bliver ikke fristet til at spise dem ved middagsbordet.

Et andet godt madpakke tip er at sætte et par timer af i weekend til at lave nogle ting på forhånd, det kunne fx. være at bage boller - det kunne være chiaboller eller broccoliboller. Du kunne lave en ordentlig omgang æggewraps eller vafler og så kunne du lave nogle gode sunde snacks til at for søde dagen med.

Her kommer en masse inspiration til hvad den gode madpakke kan indeholde, vi kommer med garanti
uden om rugbrødsklapsammen og den klassiske pastasalat - uden at sige et ondt ord om dem....

MADPAKKE FORSLAG #1: 

Chiabolle med ærtefrikadelle, salat og smurt med vegansk sandwichspread, friske ærter og tomater som gnavegrønt, en frisk presset gulerodsjuice og en hjemmelavet müslibar.




Chiabolle
Ærtefrikadelle
Sandwichspread
Müslibar
Frisk juice

MADPAKKE FORSLAG #2:

Frokostruller - suppler med salat, gnavegrønt og måske en lille snack.



Æggewrap med cream cheese & laks
Æggewrap med spinat, tun og feta
Æggewrap med edamamebønner, mango, chili og cream cheese


MADPAKKE FORSLAG #3:

Frokostvafler - suppler med salat, gnavegrønt og måske en lille snack.


Kikærtevafler med rødbedehummus og grillost
Spinatvafler emd røget laks
Stenalderbrødsvaffel med æggesalat
Club-vaffel-sandwich


MADPAKKE FORSLAG #4:

Friske ruller - salat i glas og dejlige dips



MADPAKKE FORSLAG #5:

Glutenfri panini - suppler med salat, gnavegrønt og måske en lille snack.



Sunde snacks som den søde lille forkælelse:



Choko-bounty kugler
Hjemmelavede müslibar
Gulerodskagekugler

FOTO & STYLING: Maria / Vanløse Blues
OPSKRIFTER: Maria / Vanløse Blues
REGI: Madkasser fra Naturlig Hverdag

Etiketter: , , , , , , , , , ,