Lilla blomkålscous-cous & bønnedip




Sæt kulør på menuen med denne flotte lilla blomkålscous-cous med sæsonens sidste danske jordbær. 


Det er næsten ikke til at bære at jordbærsæsonen snart slutter, derfor spiser jeg ekstra mange jordbær disse dage. Jeg skal simpelthen have de sidste søde bær med inden det er slut og de eneste friske frugter, der er til at få er æbler og appelsiner, derfor kommer jeg både jordbær i salaten og på morgen greenien disse dage, ja og så naturligvis alle dem man kommer til at spise lige fra bakken bare fordi de er så gode.

Jeg er vild med farverne på alle grøntsagerne, derfor kunne jeg heller ikke stå  for dette lilla blomkål da jeg var ude og handle. Kan du ikke finde et lilla, så bruger du naturligvis bare et helt almindeligt hvidt blomkål, smagsmæssigt gør det ingen forskel - det er bare så pokkers smukt ikke?

Til salaten lavede jeg en bønnedip af butterbeans med masser af persille og citron - en lækker variation til den klassiske hummus.



Lilla Blomkålscous-cous og bønnedip:
- 2 personer

1 lilla blomkål
1 squash
125 g jordbær
3 spsk finthakket bredbaladet persille
3 spsk ristede græskarkerner

3-4 spsk. sennepsvinaigrette

Fremgangsmåde:

Riv eller hak blomkålen groft, kom det i en skål sammen med persillen og vend det med sennepsvinagretten.

Skyl squash og jordbær.
Del squashen på langs og skær den i tynde halvmåne formede skiver og skær jordbærene i kvarte.

Anret salaten i en skål og fordel squash, jordbær og ristede græskarkerner henover.

Bønnedip med citron og persille:
- 2 personer + evt. rester

240 g udblødte og kogte butterbeans ( svarer til 1 dåse drænet vægt )
Saft og skal fra en økologisk citron
3 spsk finthakket bredbaladet persille
1-2 spsk olivenolie
1 fed hvidløg, fint hakket
salt og peber

Fremgangsmåde:

Kom alle ingredienserne i en foodprocessor eller mini hakker og blend det til det er helt jævt og cremet. Smag til med salt og peber.

Server den lilla cous-cous sammen med bønnedippen og evt. sammen med fisk eller kylling eller de gode chiaboller for et komplet vegansk måltid, hvis man går op i den slags.




FOTO & STYLING: Maria / Vanløse Blues
OPSKRIFT: Maria / Vanløse Blues
REGI: Ferm Living / Broste / Rice / RCR krystal glas

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , ,