BØNNEPASTA MED CASHEWSAUCE & GRØNNE TOMATER


Lækker, delikat og mættende kødfri menu, bestående af bønnepasta med fennikel, grønne tomater og den vildeste cremede sauce lavet af bla. cashewnødder.


Jeg bør næsten starte denne opskrift med en advarsel, bare lige så vi er lidt på forkant her.
Du kommer nemlig til at blive dybt afhængig af denne cashewsauce - jeg taler af erfaring her.
Fordi i sidste uge, da opskriften skulle testes inden jeg skulle tage foto af retten, blev jeg selv så overvældet af den helt fantastiske smag, at glasset var tomt LÆNGE inden jeg nåede dertil! Så en ny portion måtte laves og det glas er allerede også snart tomt.... Hej cashewsauce afhængighed...

Cashewnødder har en helt fantastisk evne til at forvandle sig til en flødeligende konsistens når de først udblødes i vand og derefter blendes med nyt frisk vand. Og smagsmæssigt kan du tilsætte lige præcis det du lyster.

Til denne opskrift har jeg holdt den helt simpel og skabt en osteligende smag ved at tilsætte gærflager.
Har du ikke sådan nogle stående, så kan de sagtens undlades, saucen bliver stadig skøn og cremet, smagen vil bare blive lidt anderledes. Men altså stadig lækker!

Jeg har allerede en masse smagsvariater i tankerne og imorgen vil jeg dele endnu en opskrift hvor cashewnødder bruges til at give den cremede koncistens, som fløde normalt giver.
Jeg har nemlig fået en ny kogebog hjem fra River Cottage. Let & Sund- Hverdags mad på en ny måde.
Den er fyldt med helt vandvittig mange lækre opskrifter, helt uden brug af mælkeprodukter og gluten.

Og her er min interesse bla. faldet på en opskrift med cashewnødder -  mere om det imorgen, glæd dig!


BØNNEPASTA MED CASHEWCREME, FENNIKEL OG GRØNNE TOMATER:
2 personer

200 g bønnepasta ( alm. pasta eller squashettie kan også bruges)
1 fennikel
4 grønne tomater ( røde kan sagtens bruges )
1 løg
Kokosolie til stegning
1 tsk fennikelfrø
salt og peber

2 dl cashewcreme - se opskrift nedenfor
Chiliflager og friske urter til servering

FREMGANGSMÅDE:

Kog bønnepastaen efter anvisningen på posen.

Hak løg og fennikelfrø fint. Skær fenniklen i tynde skiver på et mandolinjern og skær de grønne tomater i kvarte.

Varm en pande op til medium varme og steg løg, fennikel og fennikelfrø i 5 min. Tilsæt de grønne tomater og steg i yderligere 5 min.

Tilsæt den kogte bønnepasta og vend det hele med cashewcremen.

Anret den cremede ret i 2 skåle og drys med chiliflager og friske krydderurter.



CASHEW CREME:
ca. 4 dl 

2 dl cashewnødder
saften fra 1 citron
1 tsk salt
1/2 tsk sennepspulver
1 spsk gærflager
2 dl vand

FREMGANGSMÅDE:

Kom cashewnødderne i en skål, dæk dem med vand og stil dem til udblødning i køleskabet i min. 8 timer. Kasser vandet og kom de udblødte cashewnødder i en kraftig blender sammen med alle de øvrige ingredienser. Blend til saucen er helt jævn og cremet.



FOTO & STYLING: Maria / Vanløse Blues
OPSKRIFT: inspireret fra Karolines Køkken
REGI: Royal Copenhagen

Etiketter: , , , , , , , , , , ,