Hjemmelavet rabarber syltetøj med ingefær og vanilje



Syltetøj - bare ordet og jeg tænker straks tilbage til barndommen hvor franskbrødsmadder med tandsmør og syltestøj var en af mine livretter. Jeg har nemlig spist rigtig meget syltetøj som barn - altså virkelig meget! Men overraskende lidt jordbær- og hindbærsyltetøj, som nok er de højst rangerede slags her i landet. Næ, mine ene favorit var appelsinsyltetøj og gerne den med hele stykker appelsinskal i og min anden syltetøjsfavorit var boysenbær, det er nok den jeg har spist mest af.

Jeg husker især engang, hvor jeg var syg og skulle have noget medicin, som smagte ganske forfærdeligt. For at kunne få mig til at tage medicinen, stod min farmor klar med en skefuld boysenbærsyltetøj, som jeg hurtigt kunne få stukket i munden for at tage den grimme smag af medicinen, ja så vild var jeg altså med syltetøj.

Idag har jeg selv været en tur i køkkenet for at lave syltetøj, fordi udover at det smager dejligt så er det overraskende nemt at lave sådan noget selv.
Det kræver hverken meget tid eller mange ingredienser. Udover frugt er det eneste du skal bruge; Syltesukker med pektin fra Dansukker og en masse små glas du kan hælde den færdige syltetøj på.
Årsagen til det skal være Dansukker syltesukker med pektin er at pektinen, som er et geleringsmiddel, giver den gode syltetøjskonsistens. Og så er det en fordel at hælde det på en masse små glas, det øger holdbarheden når syltetøjet er fordelt i små portioner og det er jo dejligt at kunne smage sommeren hele vinteren igennem og så er det også bare super hyggeligt at kunne give et glas hjemmelavet syltetøj til dem man har kær.

Og fordi jordbærsyltetøj aldrig har været min favorit, så har jeg lavet en lækker rabarbersyltetøj med et frækt pift af ingefær.

Brug den som tilbehør til ost, som sødme i en dressing, i pandekager, på vafler eller simpethen bare på en god gammeldags franskbrødsmad!




Rabarbersyltetøj med ingefær og vanilje:
- mange små glas

1 kg rabarber - renset vægt
1 kg Dansukker syltesukker
2 tsk vaniljepulver
1 lille knold ingefær ( på størrelse med en tommelfinger )

Fremgangsmåde:

Skær rabarberstænglerne i 1/2 cm tykke skiver, skræl ingefæren og riv den fint.
Kom alle ingredienser i en gryde og bring det i kog.
Lad syltetøjet koge i 5 min. Sluk for varmen og lad det køle ned.
Når syltetøjet er helt afkølet hældes det på skoldede glas.
Opbevar syltetøjet på køl hvor det uåbnet holder sig længe.

For mere syltetøjs inspiration - så kig forbi Dansukker´s Sylteskole



Foto & Styling: Maria Engbjerg / Vanløse Blues
Opskrift: Maria Engbjerg / Vanløse Blues for Dansukker
Regi: Marmorbræt og viskestykke fra Broste / Gryde fra Le Cruset

// i samarbejde med Dansukker //

Etiketter: , , , , , , ,