Tomatsalat med granatæble og frisk oregano



Tomaterne er ikke helt modne og smæk fyld med smag endnu, men det skulle ikke afholde mig for at købe en masse tomater med hjem en dag jeg var inde i Torvehallerne i et helt andet ærinde. Men de lå der og så så smukke og fristende ud med alle deres vidunderlige farver og så kunne jeg samtidig få testet en opskrift mere jeg harvede savlet over i den mega inspirerende kogebog PLENTY more.



En tomatsalat med helt perfekt modnede tomater, uhm! der findes næsten ikke noget bedre og tilsætningen af knasende og let syrlige granatæblekerner gør salaten virkelig godt.
I dressingen bruges der granatæblesirup, man kan lave den selv, men man kan også finde den hos de etniske købmænd, der fandt jeg i hvertfald min. Jeg tror ikke der bliver solgt mange af dem, fordi han spurgte mig hvad jeg skulle bruge den til. Jeg svarede en salat, naturligvis, men han anbefalede mig at dryppe lidt sirup hen over en ovnbagt laks lige et par minutter inden den er færdig, det skulle give en skøn smag og en glaseret overflade - se det er jeg da nødt til prøves af, nu hvor jeg har siruppen. Jeg elsker når man får et godt råd med på vejen når man handler ind.

Tomatsalat med granatæble og frisk oregano:
- tilbehør til 4 personer

1 kg tomater, gerne i forskellige former og farver
1 rød peberfrugt
1 rødløg
Kernerne fra 1 granatæble
1 spsk friske oregano blade

Dressing:

1 1/2 spsk granatæblesirup
1 spsk æblecidereddike
2 spsk olienolie
2 fed hvidløg, fint revet
1 tsk stødt allehånde
1-2 tsk salt

Rør alle ingredienserne til dressingen sammen og smag til med salt
Skyl peberfrugten og tomaterne og pil løget. Skær alle dele små tern, kom det i en skål og vend det med dressingen.

Anret salaten på et fad eller en skål og drys med granatæblekerner og frisk oregano.




Foto & Styling: Maria Engbjerg / Vanløse Blues
Opskrift: fra PLENTY more af Yotam Ottolenghi
Regi: Broste

Etiketter: , , , , , ,