Rødbedesalat med rabarber - PLENTY MORE



PLENTY more, det er min nye bibel!

Aldrig før er jeg blevet SÅ inspirerert i min madlavning til at kombinere forskellige grøntsager, frugter, krydderier og krydderurter.

Se bare denne rødbedesalat med bagte rabarber, så lige til, men alligevel en kombination jeg ikke lige selv ville have været kommet på. Og den er SÅ fantastisk!
Jeg er vild med rabarber og er altid på jagt efter nye opskrifter med de skønne røde stængler. Og denne her er simpelthen så god og er en der kommer til at blive gentaget mange gange. De syrlige rabarber passer perfekt til rødbederne.
Bortset fra granatæblesirup, som man skal til sin etniske købmand for at finde, så er den ret simpel og helt lige til, bare i ovnen med det og så passer det mere eller mindre sig selv.




Rødbedesalat med rabarber:
- tilbehør til 4 personer

3 store runde rødbeder
300 g rabarber, renset vægt
1 rødløg
2 spsk kokossukker
2-3 spsk fint hakket bredbladet persille
100 g pecannødder eller smuldret cremet ost, fx. blåskimmelost, feta eller gedeost

Dressing:

2 spsk æblecidereddike
1 spsk granatæblesirup (kan købes hos de etniske købmænd)
1/2 tsk stødt allehånde
Salt og peber





Tænd ovenen på 220 grader.

Pak hver rødebede ind i sølvpapir, sæt dem i et ovnfast fad og bag dem i ovnen i 45-60 min, alt efter størrelse.

Skær rabarberstænglerne i 2,5 cm diagonale stykker, vend dem med sukker og når der er 15 min tilbage af rødbedernes bagetid, lægges de i fadet med rødbederne og bager med i den sidste tid.

Tag fadet ud af ovnen og lad rødbederne køle lidt af inden skrællen pilles af.

Pisk alle ingredienserne til dressingen sammen, skær rødløget i tynde skiver og vend dem med dressingen. Lad det stå og trække i et par minuttet.
Skær rødbederne i tern og vend dem med dressingen og rødløgene.

Anret salaten i en skål eller fad og fordel den bagte rabarber ovenpå. Drys med hakkede nødder elwlr ost og hakket persille.

Server salaten som tilbehør til alt slags kød og fisk.




Foto & styling: Maria Engbjerg / Vanløse blues
Opskrift: Yotam Ottolenghi - PLENTY More Forny dit grønne køkken 
Regi: Pillivuyt 

Etiketter: , , , , , , , ,