Spidskålssalat med mango & wasabidressing


Chili har jeg sådan et on & off forhold til.
Jeg elsker det stærke kick det giver i munden, men jeg er ikke altid vild med den brændende fornemmelse man kan have i munden, lang tid efter.
Wasabi derimod, eller bare ganske almindelig peberrod, det er jeg altid on med. Fordi selvom det kan rive så meget i næsen at man næsten ikke kan få luft, så går der kun et øjeblik, så er styrken forsvundet igen og man er klar til næste mundfuld.
Styrken på wasabi dressingen til denne salat er dog slet ikke så stærk, så det kun er de mest hård core,  der kan være med. Jeg vil mene at de fleste kan være med her. Men smag dig frem og tilsæt endelig mere hvis du godt kan lide at den river - det kan jeg godt!



Spidskålssalat med mango & wasabi dressing:
- 2 personer

1 spidskål
200 g ærter, fra frost
1 mango
1 moden avokado
4 spsk. ristede sesamfrø

Wasabi dressing:

Saften fra 1 citron eller 2 lime
2 tsk. wasabipulver
1 tsk. ristet sesamolie
1 fed fint revet hvidløg
1-2 tsk. ahornsirup eller kokossirup
Salt




Fremgangsmåde:

Rør alle ingredienserne til dressingen sammen. Smag til med salt  og måske mere wasabi hvis du godt kan lide at river lidt ekstra ...

Snit spidskålen fint, evt. på et mandolinjern. Kom det i en skål og vend det med wasabi dressingen.
Rist sesamfrøene på en tør varm pande til de begynder at dufte og poppe. Vend dem med spidskålen, men gem lidt til pynt.
Optø ærterne og skær avokado og mango i tern.
Anret spidskålen i en skål og fordel ærter og mango oven på og drys med resten af sesamfrøene.



Foto & styling: Maria / Vanløse Blues
Opskrift: Maria / Vanløse Blues
Regi: Royal Copenhagen / Bloomingville


Etiketter: , , , ,