Sellerifritter med tamari & sesam

Jeg E L S K E R sesam!
Altså sådan virkelig elsker! Men før de små frø er lækre og delikate, så skal de altså ristes! Ellers kan man ligeså godt undlade dem, de smager nemlig ikke af en fis hvis de ikke ristede.

Jeg rister altid en pandefuld ad gangen og opbevarer dem, jeg ikke skal bruge i et glas. Så har jeg altid ristede sesamfrø klar til at drysse på det jeg nu lige lyster og det er nærmest alt.

Her er sesamfrøene brugt som krydderi på sellerifritterne og som hovedingrediens i den lækre gomadressing. Er man derimod ikke så vild med sesam smagen, så serverer man naturligvis bare anden dip til.



Sellerifritter med tamari og sesam:
- tilbehør til 4

1 stort knoldselleri
2 spsk tamari (glutenfri tamari)
1 spsk olivenolie
2 spsk sesamfrø

Dip:

Gomadressing

Sådan gør du:

Start med at lave dressingen - fremgangsmåden funder du på linker ovenover.

Tænd ovenen på 225 grader og kom bagepapir på en bageplade.

Skær skrællen af sellerien med en skarp kniv og sæt derefter sellerien i pomfrit stave.

Kom sellerien i en frysepose sammen med olivenolie og tamari og ryst set godt sammen.

Fordel sellerifritterne på bagepladen, undgå at få den overskydende tamari med.

Bag fritterne i 25 min, tag pladen ud og vend fritterne med sesam. Sæt pladen tilbage i oven og giv fritterne yderliger 5 min.

Server sellerifritterne sammen med gomadressigen som tilbehør til kylling, bøffer eller fisk og gerne med en en lækker salat til fx. thaisalaten jeg i første omgang lavede gomadressigen til.


Etiketter: , , , , , , ,