Lørdags Luxus: Mission Sund Snickers



Nu har jeg i efterhånden mange år gået og troet at jeg ikke havde nogen sød tand.
Det var lige indtil jeg smagte denne snickers!

I sidste uge var jeg inviteret til lanceringen af Michelle Kristensens nyeste bog: Mission Sund
Det foregik inde hos Lindhart & Ringhof, på 7. Etage, med den smukkeste udsigt til alle Københavns tårne. Så smukt!
Michelle havde kreeret en lækker brunch tallerken til os, med små smagsprøver fra bogen.

Smagsprøverne var:

Grønne pandekager, lavet af grønkål og avokado - mega mums!
Skyr toppet med tropisk granola med ananas og kokos
Skyrbrød med chiafrø smurt med mangospread
Snickers - pyntet med revet appelsinskal ( gooooood! )

Min første indskydelse var at jeg sikker ikke ville kunne lide snickersen, har jo ikke nogen sød tand,
men høflig som man jo er ,så ville jeg da lige smage på den.
Og her blev jeg altså virkelig overrasket! For hold nu op hvor var den god!
Lækker intens chokolade smag, saltede peanuts og en cremet karamel, lavet på dadler og slet ikke så sukkersød at de før ondt i tænderne.

Jeg var så heldig at få et eksemplar af bogen med hjem og måtte straks igang med de her snickers så snart muligheden bød sig.
Nu afventer jeg at chokoladen størkner og så nupper jeg sådan en her ( ej nok 2! ) senere idag når Alma og jeg har købt fastelavns kostume. Vi er ude i et Superwoman kostume eller en Monster High figur ... Jeg tænker en snickers er velfortjent efter sådan en tur ...


Snickers:
( opskrift fra Michelle Kristensens " Mission Sund" )
- 14 barer eller 28 hapser

Bund:

250 g mandler
150 g rosiner
4 dadler ( uden sten )

Hak mandlerne meget fint i en foodprocessor og kom dem i en skål.
Kør derefter rosiner og dadler samme til en ensartet masse i foodprocessoren.
Kom mandlerne tilbage i foodprocessoren og kør den godt sammen.

Rul bunde ud i ca. 1 cm tykkelse imellem 2 stykker bagepapir.

Sæt bunden på køl imens du laver karamellen.

Karamel:

16 dadler ( uden sten )
2 spsk kokosolie
1/2 tsk vaniliepulver
2 spsk kogende vand

Kør alle ingredienserne sammen til en ensartet karamel agtigt konsistens.
Altså ikke for flydende og ikke for fast.
Er den blevet for fast, så tilsæt lidt mere vand, er den derimod bleve for tynd så sæt den på køl i 10 min.

Smør karamellen ud på bunden og fordel hakkede salte peanuts oven på.

Sæt bunden med karamel og peanuts i køleskabet imens du smelter chokoladen.

Topping:

80 g saltede peanuts
150 g mørk chokolade ( min. 70 % - jeg brugte 80 % )
Evt. revet appelsinskal

Smelt chokoladen over et vandbad og fordel den smeltede chokolade over karamellen og peanutsene.

Sæt den på køl og vent til chokoladen er størknet og skær den så ud i den ønskede størrelse.

Tip:

Prøv at tilsætte revet appelsinskal til den smeltede chokolade - smager mega mums!!!
Snickersne kan fryses og tages op 1 time før de skal spises.



Etiketter: , , , , , , , , , , , ,