Vinter detox suppe


En efterårssnue og hoste, der bare har hængt ved, i hvad der virker som for evigt, fik mig til at lave en stor portion "immunforsvars booster" og serverer den i store shots for hele familen. Men den er tæmmelig kras og ikke alle deler min begejstring for drikken. Men den virker altså!
Så jeg tænkte, jeg heller måtte lave en suppe, som med sin milde smag ville kunne gøre alle glade, men som indeholder en masse gode sager, der kan fordrive den dumme snue.

Suppen fungerer også som en god mulighed for at få ryddet op i grøntsagsskuffen. Man skal nemlig bruge lidt af den og lidt af den. Så har du ikke lige præcis de grøntsager som jeg har brugt, så bruger du bare dem du har. Fx. kan den søde kartoffel erstattes af gulerod eller græskar, persilleroden kan erstattes af pastinak eller selleri og har du ikke noget spinat, så kommer du bare ekstra grønkål i.
Det vigtigste er at du kommer rigeligt med hvidløg og ingefær i, tilpasset dine smagsløg naturligvis.

Vinter Detox suppe:
- 2-3 personer 

1 persillerod
1 sød kartoffel
1 squash
1 løg
2 fed hvidløg
2 spsk fint revet ingefær
2 håndfulde grønkål
1 håndfuld spinat
1/2 liter grøntsagsbouillon
Salt

Suppe topping:

2 håndfulde fint hakket grønkål
1 tsk gurkemeje
Olivenolie
Ristede sesamfrø
Chiliflager

Sådan gør du:

Skær grøntsagerne i grove stykker og hak løg og hvidløg fint.

Varm en stor gryde op til medium varme.
Tilsæt olivenolie og steg løgene heri til de er klare.
Tilsæt squash, persillerod, sød kartoffel og ingefær og steg det med i et par minutter.

Hæld grøntsagsbouillon på, skru op på fuld varme og læg låg på gryden.
Når det koger skrues der ned til lav varme, så suppen bare små koger. Det skal den gøre i 15 min.

Imens laves toppingen til suppen.

Steg grønkål i olivenolie og gurkemeje på en pande i et par min. Tilsæt chiliflager, salt og sesamfrø og vend det godt rundt. Tag det af varmen og anret toppingen i en skål.

Tilsæt nu spinat og grønkål til suppen, når det er faldet sammen blendes suppen jævn med en stavblender. Smag suppen til med salt.

Server suppen dampende varm i skåle sammen med toppingen.

Etiketter: , , , , , , , , , , ,