Rødbedesuppe med peberrodscreme


Lad os have en lille mad associationsleg.....
Der er nemlig mange råvarer, der straks får mig til at tænke på den perfekte smagsmakker.

Lad mig nævne nogle stykker for at sætte legen igang, du må meget genre fortsætte i kommentarfeltet

Aubergine + gedeost
Gulerødder + spidskommen
Tomat + basilikum

Og naturligvis rødbeder og peberrod!

På en ganske almindelig indkøbstur i den lokale Brugs (det lyder helt landligt ikke?) stødte jeg på et stykke frisk peberrod. Det er desværre sjældent man støder på sådan en, oftest finder man peberrod færdigt revet i små plastikbøttet, og de er altså ikke værd at skrive hjem om, så da jeg så det store friske stykke, kom det med det straks ned i kurven og det samme gjorde en pose rødbeder, for jeg skulle hjem og lave rødbedesuppe!
Uhm, varm og fyldig rødbedesuppe med en kold klat peberrod - det er altså kræs!
Skru op og ned for mængden af peberrod så den passer til dine smagsløg.

Rødbedesuppe:
- forret til 4 personer

600 g rødbeder
300 g persillerødder
1 stort løg
2 spsk æblecidereddike
Olivenolie til stegning
1 liter grøntsagsbouillon
Salt og peber

Peberrodscreme:

2 dl græsk yoghurt el. creme fraiche
3 spsk frisk revet peberrod
Salt

Sådan gør du:

Skræl rødbederne og persille rødderne og skær dem i grove tern. Pil løget og hak det groft.
Varm en stor gryde op til medium varme, tilsæt olivenolien og steg løg og grøntsager et par min.
Tilsæt æblecidereddike og lad det dampe af. Hæld grøntsagsbouillon på, skru op for varmen og læg låg på gryden. Når det koger skrues der ned til lav varme og suppen står og simre i 25 min.

Imens suppen simre laves peberrodscremen.

Kom yoghurt eller creme fraiche i en skål, riv peberroden fint og rør det i yoghurten, smag til med salt.

Blend suppen med en stavblender og smag til med salt.

Anret suppen i skåle top med peberrodscreme og evt. rødbedespirer og groft hakket bredbladet persille.

Etiketter: , , , , , , ,