Kød fri mandag: Græskargryde med kikærter og appelsin


Hvis jeg var Jamie Oliver, så ville jeg starte denne opskrift med at sige:
"orangejuice and garam masala is Mister pumpkins best friends"
Fordi det er de! Den lidt smagsneutrale hokkaido får sig lidt af et smags boost af appelsinsaften og Garam masalaen i denne gryderet. Og selv om det er en gryderet, så skal den ikke stå og simre den halve dag før den er klar. Næ, maden er klar på lige under 30 min, fra start til slut! Bum, lyn hurtig hverdagsmad på en grå november mandag, så kan ugen da kun starte godt!

Græskargryde med kikærter og appelsin:
- 2 personer

1 lille hokkaido græskar
1 dåse kikærter, eller 240 g udblødte og kogte
2 porrer
Saft og skal af 2 økologiske appelsiner
1 spsk garam masala
olivenolie
Salt og peber

"Ris" 

1 dl quinoa
1/2 blomkål

2 spsk groft hakket bredbladet persille til servering

Sådan gør du:

Start med at skylle quinoaen grundigt i en si, kog det i 2 dl let saltet vand i 15 min.
Imens det koger snittes porrerne i 2 cm tykke skiver, kom dem i en si og skyl dem grundigt.
Skyl græskaret, del det på midten, skrab kernerne ud og skær det i 2-3 cm store stykker.

Riv appelsinsaften fint og prss appelsinsaften ud i en skål og sæt det til side.

Varm en gryde op til medium varme, tilsæt olivenolie og steg porrerne i et par min.
Tilsæt Garam Masala og græskar. Vend det godt rundt og tilsæt halvdelen af appelsinsallen, alt  appelsinsaften og salt.
Læg låg på gryden og lad grøntsagerne dampe møre i ca. 10 min.

Del blomkålen i mindre buketter, hak det groft i en foodprocessor eller giv dem groft på et rivejern.
Bland broccolirisen sammen med dem kogte quinoa og resten af appelsin skallen.

Tilsæt kikærterne i græskargryden og lad dem dampe med i et par min.
Smag græskargryden til med salt.

Server græskargryden sammen med quinoa/blomkålsrisene og giv retten et drys persille.

Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,