Lun efterårsalat med bagte jordskokker, quinoa, blå druer, rødkål & brie


Rodfrugter og kål er uden diskussion efteråret og vinterens store råvarerkonger. Og i denne fyldige salat har jeg kombineret netop de to.
På den måde får man det bedste fra to verdner. Det friske og sprøde og det lune og bløde.
Her hvor kulden tager til, mærker jeg også lysten til lunere retter og at tilføre et bagt element i en frisk salat er for mig den skønneste kombination.

Og så har jeg smagt quinoa for første gang - hvordan det kunne ske at jeg først smager det nu, ja det er da både mystisk og ærgerligt, for nøj hvor smager det skønt!
Quinoa er et frø og altså ikke et korn. Det er naturligt glutenfrit og så er der sprængt fyldt med protein, fibre, essentielle aminosyre og sunde fedtstoffer. Smagen er lidt nøddeagtig og konsistensen er blød, men knasende.
Quinoa er tilmed let at tilberede, det skal ikke først udblødes i mange timer lige som bønner og kikærter, men blot skylles inden kogningen, for at fjerne det naturlige indhold af bitterstoffet saponin. Og derefter koges i 15 min i målforholdet 1 del quinoa til 2 dele vand. Easy peasy - og så kan det spises både varmt og koldt.

Lun efterårsalat med bagte jordskokker:
- tilbehør til 4 / hovedret til 2

1 dl quinoa - ukogt ( kan undlades )
1/4 stort rødkål
100 g blå vindruer

200 g jordskokker
Olivenolie
1 tsk tørret timian

Dressing:

Saft og skal fra 1 økologisk appelsin
3 spsk olivenolie
1 tsk tørret timian
Salt og peber

Til anretning:

100 g brie
1 lille håndfuld persille

Sådan gør du:

Tænd ovnen på 200 grader.

Gnub jordskokkerne grundigt og skær dem i kvarte. Læg dem på en bageplade med bagepapir og vend dem med olivenolie, timian og salt.
Sæt pladen i ovnen og bag jordskokker i 20 min. De skal være møre, men ikke bløde.

Skyld quinoaen grundigt. Og kog den efter anvisningen på pakken.

Snit rødkålen i tynde strimler på et mandolinjern. Skyld vindruerne og halver dem.

Vend rødkålen og den kogte quinoa godt sammen med dressingen. Vend forsigtigt de lune jordskokker og vindruer i.
Anret salaten på et fad og top med brie i skiver og et drys hakket persille.


Etiketter: , , , , , , , , , , , ,