Kødfri mandag: hokkaidofrikadeller & bønnesalat


Vi kan ikke komme uden om det, også selv om solen idag, skinner fra en skyfri himmel, ja så er det altså blevet efterår. Det betyder at vi kryber indenfor i varmen, pakker os ind i tæpper, tænder stearinlys, bladene på træerne skifter til smukke røde, gule og brune nuancer og vi begynder at spise de grovere grøntsager som kål og rodfrugter og retterne er lune og krydrede - ja det er vist ikke til at skjule at jeg elsker efteråret. Det er min absolutte favorit årstid. Og noget af det jeg især holder af ved efteråret er, at det er græskarsæson, derfor har jeg til denne kød frie mandag lavet små orange frikadeller af det søde lille hokkaidogræskar. De er bløde inden i, dejligt krydrede og let sprøde udenpå, de minder faktisk lidt om en falaffel, bare uden kikærter. Men krydringen er stort set den samme.
Spis dem som frikadeller, som en lille hapser, brug dem kolde i madkassen dagen efter eller kom dem i en wrap - uanset hvad, så er det en god lille vegetardelle!

Hokkaidofrikadeller (opskriften er inspireret fra Madlaboratoriet) 
- 12 mellem store frikadeller

1 hokkaido græskar
1 dl sesamfrø
2 æg
1 fed hvidløg
2-3 spsk loppefrøskaller
2 tsk salt
1 tsk stødt spidskommen
1 tsk stødt koriander
1 tsk tørret persille

Sådan gør du:

Halver græskaret og skrab kernerne ud med en ske.
Skær græskaret i grove stykker, og damp det mørt i en gryde med lidt vand i ca. 15 min.
Hæld evt. overskydende vand fra og blend det til mos med en stavblender. Lad mosen køle ned.
Rør alle øvrige ingredienser i græskarpuren og lad den stå og sætte sig i ca. 10 min.

Form farsen til frikadeller, steg dem i smør eller kokosolie på en middelvarm pande eller bag dem i en 200 grader varm ovn i 30 min.

Bønnesalat:
- 2 personer

600 g grønne bønner
200 g udblødte og kogte kidneybønner
1 lille rødløg
6 tørrede dadler i tern
Skallen fra 1 økologisk citron

Dressing: tahindressing

Damp de grønne bønner i let saltet vand i 4-5 min. Hæld bønnerne ud i et dørslag og skyld dem straks med koldt vand.

Hak rødløget fint og skær dadlerne i tern.
Vend de grønne bønner og kindeybønner sammen med tahindressingen, top med rødløg og dadler og giv salaten et lille drys sesamfrø og revet citronskal.

Server hokkaidofrikadellerne sammen med bønnesalaten og tahindressingen.

Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,