Kødfri mandag: HARIRA - marokkansk suppe


Igen er der suppe på den kødfrie mandags menu. En dejlig fyldig og smagfuld en af slagsen.

Tænk engang, som barn kendte jeg kun til én suppe. Klar suppe med kød- og melboller og suppeurter i og gerne med et flute serveret til. Min farmor lavede det hele fra bunden, selv melbollerne. Jeg husker tydeligt hende stå ved komfuret med "melbollesprøjten" presset ind på maven og i lyn hurtigt tempo fik hun trykket en masse melboller ned i gryden. Uhm! jeg elskede min farmors suppe!
Idag har jeg fået kendskab til mange flere supper og senest denne marokkanske suppe. Som jeg nok må sige er en ny suppefavorit!

Harira er en klassisk marokkansk suppe, som typisk serveres når fasten skal brydes under ramadanen.
Suppen laves traditionelt også med lammekød og med enten ris eller pasta i. Jeg har undladt kødet, suppen er fyldig og smagfuld nok i sig selv og pasten har jeg erstattet med squashetti.

Lad dig endelig ikke afskrække af ingrediens listen, de fleste ting er noget du sikkert allerede har på din krydderihylde og i dit basis lager og har du ikke alle krydderierne og de forskellig grøntsager, så fortvivl ikke, du behøver ikke det hele, for at få en god harira. Bare du har tomater, bouillon, linser og kikærter så er du allerede godt på vej.

Harira - Marokkansk suppe
- 4 portioner til hovedret

1 1/2 liter vand + 1 spsk herbamere bouillon
1 flaske mosede tomater
1 dl røde linser
2 dl kikærter, udblødte og kogte ( evt. Kikærter på dåse)
1 løg, fint hakket
4 fed hvidløg, fint hakket
1 rød chili - kan undlades eller gemmes til topping
2 spsk fint revet ingefær*
2 tsk paprika*
1 tsk spidskommen*
1 tsk gurkemeje*
1/2 tsk kanel*
1 rød peberfrugt i tern
1 aubergine i tern
3 stilke bladselleri i tyndeskiver
Olivenolie
Salt og peber

* krydderierne kan erstattes af 1 1/2 spsk Garam marsala

Til servering:

Squashetti - til denne ret beregnes ca. 1/2 squash pr. person.
Frisk mynte
Evt. creme fraiche eller mascarponr

Sådan gør du:

Varm en stor gryde op til medium varme. Steg løg, hvidløg, ingefær og chili et par min. under omrøring. Tilsæt alle krydderierne og steg yderligere et minut igen under omrøring.
Tilsæt auberginetern, peberfrugt, bladselleri, linser og hæld bouillonen på.
Lad suppen simre under låg i 15 min. Tilsæt de mosede tomater og kikærter og lad suppen simre igen i 10 min.

Imens suppen simre laves squashettien. Jeg bruger som altid min julienneskærer fra GEFU - den er uundværlig i mit køkken.

Anret suppen i dybe tallerkner og top med squashetti, frisk mynte og evt. skefuld creme fraiche.

Etiketter: , , , , , , , ,