Lørdags Luxus: weissbier og chevre


Jeg er stor fortaler for, at man skal kunne mærke forskellen på weekend og hverdag. Altså ikke på den måden hvor vi glemmer almindelig sund fornuft i forhold til hvad vi spiser og drikker. Men på den måde hvor man lige krydrer aftensmaden med et godt glas rødvin eller hvor frokosten ledsages af et glas kold øl.

Min mor og hendes mand har i mange år haft den hyggelige tradition, at de deler en øl til deres lørdagsfrokost, men den tradition er gnaske ny for mig. Fordi jeg kan nemlig ikke lide øl.
Eller, det vil sige, det troede jeg ikke at jeg kunne. Men i tirsdags var jeg af Husbryggeriet Jacobsen inviteret til dame frokost smukke Carls Have og den oplevelse skulle ændre på min manglende smag for øl.

Til frokosten fik vi naturligvis serveret øl og jeg skulle jo også naturligvis smage.
Jeg har aldrig været kræsen, men jeg har haft flere ting, som jeg troede jeg ikke kunne lide, men efter at jeg har fået det serveret på den rigtige måde, har jeg lært at det faktisk smager rigtig godt. Det handler selvfølgelig om at gå ind i det med åbent sind og virkelig smage efter de forskellige smagsnuancer man får. På den måde har jeg blandt andet lært at spise lam, aubergine, blå ost og altså nu også øl.

Til hovedret fik vi serveret et lækket stykke laks med fennikel, kartofler, hollandaise sauce og dertil et
glas Weissbier.

Weissbier er frisk, fyldig og frugtig. Der er brugt en bayersk humlesort, Hallertau Tradition, den har en meget mild bitterhed og giver øllen en god balance. I en tår weissbier vil du opleve en fyldig, cremet og meget frugtig smagsoplevelse, den er let syrlig og er yderst forfriskende.
Jeg var virkelig solgt allerede ved første mundfuld af denne øl, den smagte virkelig godt. Jeg er vild med den lette bitterhed og den frugtige smag - helt sikkert en øl jeg kommer til at drikke mere af.
Gerne til en luxus lørdags frokost, til ost, til fisk og til salater.


Salat med bagte nektariner og chevre:
( Inspirationen til salaten er fundet hos KarlasNordicKitchen ) 
- 2 personer

40 g rucola - svarende til ca. 1/2 pose
2 nektariner 
4 skiver chevre (kan erstattes af brie) 
2 tsk honning 
Frisk timian (kan erstattes af tørret)

Tænd oven på 175 grader.

Halver nektarinerne og fjern stenen.
Læg nektarinerne i et ovnfast fad, læg en god tyk skive chevre på hver nektarin, dryp lidt honning henover og drys med frisk timian.
Sæt fadet i ovnen og bag det til osten er gylden, det tager ca. 10 min.

Skyl og slyng rucolaen grundigt fordel den på 2 tallerkner og læg 2 bagte nektariner med chevre på
hver tallerken. Drys med lidt timian.

Salaten kan spises alene som forret med et stykke low carb foccacia brød til eller som hovedret sammen med fisk eller kylling.

Fisken kunne fx. være denne citron laks
Og kyllingen kunne fx. være dette fyldte kyllingebryst med abrikoser, persille og mandler

Og vigtigst af alt til salaten serveres et glas iskoldt Jacobens Weissbier






Etiketter: , , , , , , , , , , , ,