Sider

søndag den 23. februar 2014

Rødbedesalat med cremet tahindressing




Rødbedesalat er en rigtig "crowd pleaser" - jeg vil næsten våge den påstand at alle kan lide rødbedesalat. Kogte rødbeder skåret i mundrette bider, kombineret med forskellige frugter,
grønne salater, dressinger og cremede oste - det er altid et hit og salatskålen bliver altid tømt når jeg serverer rødbedesalat.
I denne salat har jeg vendt rødbederne i en lækker og cremet tahindressing, jeg er helt vild med rødbedernes sødme kombineret med smagen fra de ristede sesam.
For at salaten ikke skal blive alt for tung har jeg vendt pærertern i, et æble ville også sagtens kunne bruges.

Salaten er god til både kylling, fisk og bøffer. Men er også et lækkert tilbehør til falafler eller blot tilsat kogte kikærter. Mulighederne er mange med denne salat!


Du skal bruge:

700 g rødbeder
2 pærer

Tahincreme:

3 spsk tahin
Saften fra 1 økologisk citron
1/2 dl vand
2 fed hvidløg
Havsalt og frisk kværnet peber

Drys:

3 spsk ristede sesamfrø
1 lille håndfuld bredbladet, fint hakket

Sådan gør du:

Kog rødbederne møre, det tager ca. 45 min alt efter størrelse. Lad rødbederne køle en smule og smut skrællen af under rindende koldt vand.

Pisk alle ingredienserne til cremen sammen.
Skær rødbeder og pære i mundrette stykker og vend dem med cremen.
Anret salaten i en skål og drys med sesamfrø og persille.

6 kommentarer:

  1. Uhmmm ser bare så frisk og dejligt ud.
    Jeg er vild med rødbede på alle mulige måder.
    Fint med Tahin, det er godt.

    Hans, ven af
    http://www.mariahoffbeck.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Tahin er bare SÅ godt - også til rødbeder :-)

      Slet
  2. Uhm ser lækkert ud! Og det er da virkelig en god idé med tahin dressing, det har jeg aldrig selv prøvet, men det må jeg da straks prøve, for ellers bruger jeg kun tahin til humus. Har du aldre idéer til hvad man kan bruge tahin til? :)
    - Charlotte (www.colorfulfunliving.blogspot.dk)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte

      Tahin er bare så godt til så mange ting - jeg bruger den rigtig meget i dressinger men også som smørrelse lige som peanutbutter.
      jeg har en kategori nederst på bloggen hvor du kan finde både tahin og tahin dressing, der vil du finde masser af anvendelses muligheder :-) jeg håber du finder en du kan li

      God dag
      Kh maria

      Slet
  3. Hvor lækkert! På to-do med den opskrift..
    KH
    Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor dejligt Anne - lad mig endelig høre hvad du syntes om den når du har lavet den :-)

      God dag
      Kh Maria

      Slet