{ EKSOTISK BLOMKÅL }


I morgen er det i følge kalenderen sidste vinterdag, foråret står for døren og det viser sig allerede fra sin aller bedste side. Mildt vejr, solen der titter frem nu og da og fylder én op med dejlig energi og dagende der tydeligt nu er blevet længere.
I takt med at vejret bliver mildere, kommer lysten til lettere og frisk mad også.
Jeg er lige fortiden helt vild med mango. Og mangoen er super anvendelig da den er god i både det søde og det salte køkken. Spis den fx. til morgenmad sammen med skyr og nødder eller som her i en spød og spicy salat.

Lige nu ligger der 5 mangoer ude i mit køkken, nogle af dem skal bruges i salater, men jeg har også planer om at lave en ny portion mangochutney og så skal nogle af dem fryses ned og laves til is - uhm jeg glæder mig allerede.

Du skal bruge:

1 økologisk blomkål
1 mango
200 g edamamebønner (afbælgede)




Dressing:

Saften fra 1 lime
2 spsk sesamolie (kan erstattes af olivenolie, men sesamolien giver en god smag)
1 fed hvidløg
1 rød chili, fint hakket
1 lille bundt koriander, fint hakket
Havsalt og frisk kværnet peber.

Sådan gør du:

Pisk alle ingredienserne til dressingen sammen i en lille skål og stil den til side.
Del blomkålen i små buketter, kom dem i en stor skål og vend dem dem dressingen.
Mangoen skæres i tern og vendes sammen med salaten.

En avokado i tern eller en håndfuld cashewnødder vil klæde salaten rigtig godt.



Etiketter: , , , , ,