Rucola pesto


Engang kunne jeg slet ikke forenes med rucola, jeg syntes den var stærkt overvurderet og kunne slet ikke forenes med dens bitre smag. Men jeg blev omvendt og nu elsker jeg den, og syntes at en helt enkel salat kun bestående af rucola, vendt i en simpel vinagrette af god olivenolie, balsamico og hvidløg er en skøn smagsoplevelse. 
Men rucola kan også anvendes til andet end salat, man kan også lave en skøn pesto ud af den. 
Den smager helt fantastisk; frisk, bitter og krydret.

Jeg har valgt ikke at tilsætte ost, da jeg tit syntes at ostesmagen kan blive lidt for dominerende og til denne pesto havde jeg lyst til at det var smagen fra rucolaen, der var mest fremtrædende. Foretrækker du den ostede smag, så tilsætter du den selvfølgelig bare.

Jeg har anvendt saltede mandler, men alm. mandler, andre nødder eller kerner vil sagtens kunne bruges.  Du bruger bare hvad du nu har eller din egen favorit.



Du skal bruge:

100 g rucola
1 fed hvidløg
Saften fra 1 økologisk citron
50 g saltede mandler
1/2 dl olivenolie
Havsalt og frisk kværnet peber

Sådan gør du:

Skyld og slyng rucolaen, kom det i en blender sammen med alle de øvrige ingredienser og kør til en ensartet masse, smag til med salt og peber.

Kom pestoen i en lufttæt beholder og opbevar den i køleskabet, hvor den snildt holder en uges tid.

Etiketter: , , , , , , ,