Blomkålssalat med æbler, hasselnødder, feta & karse




Denne salat kunne jeg spise morgen, middag og aften!
Kansende sprøde blomkål. friske æbler, skønne hasselnødder, fed feta og et friskt pift af karse.
Jeg bruger virkelig sjældent karse, det er som om jeg forbinder det med æggemadder, ikke at der er nogen dårlig ting, for det er det bestemt ikke. Men når jeg tænker i krydderurter til salat, falder mit valg altså sjældent på karse. Men det vil jeg forsøge at lave om på i fremtiden, for det smager virkelig godt og så er karse jo super nemt at dyrke selv, ellers er supermarkederne også altid leveringsdygtige i karse.

Opskriften til denne skønne salat stammer fra "Meget mere alle tiders Karoline" - og som søde Marian står bag! - jeg er personligt helt vild med salaten, så jeg håber I også vil tage godt imod den her midt i alt julemaden.


Du skal bruge:

1 økologisk blomkål
1 æble
1 håndfuld hasselnødder
50 g feta
1 bakke karse

Dressing:

1 tsk dijonsennep
1 spsk olivenolie
2 spsk æblecidereddike
Havsalt og frisk kværnet peber

Sådan gør du:

Start med at lave dressingen ved at mixe alle ingredienserne sammen. Smag til om den har den rigtige balance af salt, sødt og syrlighed. Hvis du syntes den er for syrlig, kan du tilsætte lidt honning.

Del blomkålen i mindre buketter og hak dem fint i en foodprocessor.
Skær æblet i tern, smuldr fetaen, hak hasselnødderne groft og klip karsen.
Vend blomkålen sammen med dressingen, æbler, hasselnødder, feta og karse og salaten er klar til servering.

Server salaten sammen med et par friske fiskefrikadeller eller et par kyllingemuffins.




Etiketter: , , , , , , ,