Hjemmelavet ketchup


Hjemmelavet ketchup er overraskende nemt at lave. Og så smager det jo også bare meget bedre end den man kan købe i supermarkedet.

Jeg tror mange forventer at ting vi er vant til at købe færdig lavet i supermarkedet er svære at lave og må kræve mange ingredienser og besværlige tilberedningsteknikker - det må jo være derfor det bliver lavet på fabrik. Sådan har jeg ihvertfald selv tænkt en gang. Men det vil jeg gerne gøre op med lige her. Hjemmelavet ketchup kræver hverken mange ingredienser eller besværlige tilberedningsteknikker - det eneste den kræver er tid. Men ikke tid hvor du skal stå og arbejde, den passer nemlig sig selv langt hen ad vejen. Den samlede arbejdstid ligger vel omkring 15 min og den tid er virkeligt tiden værd. du får nemlig en lækker og velsmagende ketchup - helt uden kemi og andre kedelige sager, som jo findes præfabrikerede fødevarer.



Du skal bruge:

450 g tomater, halveret
1 æble, halveret og udkernet
1 rødløg, halveret
2 fed hvidløg
2 spsk olivenolie
1 spsk æblecidereddike
1 cm frisk ingefær, fint revet
1 tsk paprika
1/2 tsk kanel
1 spsk sukrin gold
Havsalt og frisk kværnet peber

Sådan gør du:

Tænd ovnen på 100 grader.
På en bageplade med bagepapir blandes tomater, æble, løg og hvidløg med olivenolie.
Bag det i ovnen i 1 1/2 - 2 timer- eller til tomaterne er skrumpet ind og væsken er fordampet.

Blend de bagte grøntsager med æblecidereddike, kanel og paprika.

Kog ketchuppen ind ved svag varme, til du opnår den ønskede konsistens - jeg kan godt lide den tyk og cremet og lod min koge i ca. 20 min.
Smag til med sødt, salt og evt. flere krydderier.

Kom ketchuppen på glas og opbevar den i køleskabet.


Etiketter: , , , , , , , , , , ,