Kanelpandekage med krydret æblemos


Luksus efterårs morgenmad.

Æble og kanel - det er altså en kombination, jeg ikke kan stå for. Syrligheden fra æblerne og sødmen fra kanel - og så lige et spicy twist fra ingefær, gør en pandekage, en weekendmorgen, lige en tand bedre. Ja eller på en ganske almindelig hvergang. Jeg elsker ingefær og gerne meget af den, her har jeg dog begrænset mig, så selv Alma kan lide den, og hun er altså ikke ingefær fan. Så er du heller ikke fan af ingefær, men gerne vil have de gode egenskaber fra ingefæren, så kan du roligt kaste dig ud i denne opskrift.

Krydret æblemos:

5 store æbler
1/2 dl vand
1-2 cm ingefær, fint hakket
1 tsk kanel
1/2 tsk vaniliepulver

Sådan gør du:

Skræl æblerne, fjern kernehuset og skær æblerne i mindre tern. Ca. 1x1 cm. Kom æbleternen i en gryde med 1/2 dl vand og fint hakket ingefær. Lad det dampe i 10-15 min til vandet er fordampet og æblerne er møre. Tilsæt kanel og vaniliepulver og blend eller mos til du har din foretrukne konsistens. Min blev meget fin, egentligt foretrækker jeg den grov, men smagen er jo heldigvis den samme.

Kom mosen på glas og opbevar den i køleskabet. Hvor den holder sig fint minimum en uge, hvis du altså ikke har spist den inden.

Kanelpandekage:

2 æg
2 spsk mælk
1 spsk loppefrøskaller
1 tsk kanel
En lille smule salt
Smør til stegning

Sådan gør du:

Pisk alle ingredienserne sammen og lad den stå og trække 10 minutter.
Varm en pande op til medium varme og smelt smørret. Sæt dejen i 4 klatter. Vend dem først når oversiden er helt fast, vend dem og giv dem et halvt minut på den anden side.

Stabel pandekagerne oven på hinanden, læg en god spsk eller 2 skyr eller græsk yoghurt oven på og gør det samme med æblemosen og drys med hakkede mandler.

Etiketter: , , , , , , , , ,