Emmas efterårssalat - Græskar med linser, blomkål, avokado og græskarkerner


I mandags delte Emma denne skønne salat på sin blog. Den faldt lige spot on i min smag, så den var jeg da bare nødt til at lave hurtigst muligt. Og efter en hurtig inspektion i køkkenet, kunne jeg også glædeligt konstatere at jeg havde alle ingredienser, lige på nær romainesalaten. Men efter en tur i Brugsen var der lavet om på det og så var set bare om at komme igang.


Du skal bruge:

1 romainesalat
1 lille hokkaido græskar
3 gulerødder
1 moden avokado
1/2 blomkål
1 håndfuld græskarkerner
Olivenolie
1-2 fed hvidløg

50 g belugalinser, tør vægt

Dressing:

saften af 1/2 citron
1 tsk dijon sennep
1 spsk olivenolie
Havsalt og frisk kværnet peber

Sådan gør du:

Kog linser efter poses anvisninger.
Bland alle ingredienserne til dressingen. Rør lidt af dressingen i linserne mens de stadig er varme. Så optager de smagen bedst.
Skær græskaret i tern og gulerødderne i skiver. Kom dem på en bageplade med bagepapir. Vend dem med olivenolie, hvidløg, salt og peber. Bag dem i 10-15 min ved 200 grader.
Del blomkålen i små buketter og skær avokadoen i tern.
Skyld og slyng salaten og skær den i strimler.
Vend blomkål, gulerødder og græskar med resten af dressingen.
Anret salaten på et fad i lag. Romainesalat  nederst, gulerødder, græskar, blomkål, avokado og græskar kerner. Fordel linserne rundt om og pynt evt med lidt groft hakket persille.





Etiketter: , , , , , , , , , , ,