Salat med bagt sød kartoffel, kikærter, granatæble, pinjekerner og persille.





Jeg køber sjældent dameblade, derfor er det en stor fornøjelse at læse dem, når jeg er ved frisøren.
Sidst jeg havde den fornøjelse (jeg er jo igang med at blive langhåret, så der går noget tid imellem hvert besøg) faldt jeg over denne salat, tog et billede af opskriften med min telefon og så glemte jeg selvfølgelig alt om den. Men en dag hvor jeg bladrede billederne igennem på telefonen, blev jeg mindet om den og den måtte straks på madplanen.
Jeg er vild med de søde kartofler og kikærter og da jeg ynder at spise vegatarisk et par gange om ugen var det jo den oplagte salat.
(jeg husker ikke hvilket blad opskriften var i, men det var enten femina eller alt for damerne)



Du skal bruge:

2 store søde kartofler
200 g kogte kikærter ( det halve i tørvægt)
Kernerne fra 1 lille granatæble
1 stor håndfuld bredbladet persille
1 lille håndfuld pinjekerner
saften af 1/2 - 1 citron
1 tsk stødt spidskommen
1 tsk stødt koriander
olivenolie
salt og peber

(den opmærksomme læser vil måske opdage at der slet ikke er nogen granatæblekerner i min salat, jeg glemte simpelthen at købe et da jeg handlede - men jeg syntes nu alligevel i skal ha opskriften - så må i bare huske at komme dem i - for de er altså gode)

Sådan gør du:

Tænd ovene på 200 grader.
Vask kartoflerne og skær dem i 2x2 cm store tern.
Lav en marinade af olivenolie, spidskommen, koriander, salt og peber.
Kom kartoflerne i en frysepose, hæld marinaden i og ryst godt.
Hæld de krydrede kartofler ud på en bageplade med bagepapir og bag dem i oven i ca. 25 min.

Rist pinjekernerne på en tør varm pande til de er gyldne - sæt til side.
Hak persillen groft.
Bank kernerne af granatæblet ud i en skål, ved at slå på skindet med en grydeske, fjern evt. hvide stykker, de er nemig bitre.

Når kartoflerne er færdige og let afkølede, kommes de i en skål sammen med kikærterne, lav en marinade af olivenolie, citronsaft, salt og peber og vend det i.
Kom nu, granatæble, pinjekerner og persille i og salaten er klar til servering.

Spis salaten som en del af et vegetarisk måltid eller server den til kyllig eller lam.





Etiketter: , , , , , , , ,