Blomkålssalat med radiser, citron & dild


Jeg kan vist ikke komme udenom at jeg er ret glad for blomkål - og her kommer endnu en opskrift med blomkål og det bliver bestemt heller ikke den sidste, så jeg håber jeres kærlighed til blomkål bare er halvt så stor som min.

Opskriften på denne salaten stammer fra "Suveræne salater Året rundt"
Jeg har vist tidligere nævnt min kærlighed til den bog - jeg bliver utroligt inspireret af den, jeg laver tit salaterne som de er i bogen, men lader mig endnu oftere inspirere til at lave mine egne sammensætninger.

Du skal bruge:

1 blomkålshoved
1 bundt radiser
1 lille håndfuld solsikkekerner (kan erstattes af pinjekerner eller græskarkerner)
Skal af 1 økologisk citron
Lidt citronsaft
1 lille bundt dild
Salt
1/2 tsk rosa peber eller alm sort peber

Sådan gør du:

Rist solsikkekernerne på en tør varm pande til de er let gyldne. 
Del blomkålen i mindre buketter og steg dem i olivenolie på panden du ristede kernerne på.
De skal have ca. 5 min og være let gyldne.
Skær radiserne i skiver og bland dem med den ristedeblomkål, citronsaft, citronskal og rosa peberkorn som du knuser mellem fingrene.
Lige inden servering drysses salaten med de ristede solsikkekerner og fint hakket dild.

Jeg syntes salaten passer rigtig godt til fisk fx. de her fiskefrikadeller, som også indeholder dild og citron.

Frisk og lækker sommermad!



Etiketter: , , , , , ,