Fredags Cocktail: Frozen vegan White Russian


// Indeholder reklame //

Dessert er ikke noget jeg tit siger ja tak til, men tilbyder du mig derimod kaffe og alkohol er det sjældent jeg siger nej.  Og kombinerer du så ovenikøbet de 2 ting, ja så kan jeg næsten garanteret dig jeg er frisk.

Derfor er cocktailen White Russian også en af mine favoritter.

Fødselsdagsmenu: Burger, mini cheesecakes & Apreol Spritz ( V+GF)



// Indeholder reklame //
Hvem der bare havde fødselsdag om sommeren!
Kold drinks i haven, bare sommerbrune ben, godt selskab og lækker mad.


Sunde kulhydrater & grønne proteiner - Lad op til og efter din træning



// ANNONCE //

Hvad skal man spise før sin træning for at give kroppen energi til at kunne yde sit bedste og hvad skal man tanke op med efter, så kroppen kan restituere og bygge muskler?

Det giver jeg med fifs, ideer og opskrifter svar på idag.


For et par måneder siden fortalte jeg, at jeg har genoptaget min passion for løb - det kan du læse mere om her: Øllebrød & ymerdrys - mad med god energi.

Løbeskoene bliver stadig snørret og luftet mindst et par gange om ugen og mit løbe pas er nu oppe på 7 km.  Det passer lige med en tur rundt om Damhussøen og engen med start fra mig selv.
Om lidt over en uge står jeg så overfor udfordringen, har min løbetræning været god nok, kan jeg øge distancen og løbe 10 km?

Jeg har nemlig tilmeldt mig ALT for Damernes kvindeløb på 10 km distancen. Jeg tror bestemt jeg kan. Det er "kun" 3 km længere og med det den rette indstilling og den rigtige løbemad, skal det nok lykkes!


Kroppen er vores motor!

En motor skal have brændstof for at kunne køre, kommer du det forkerte brændstof på din bil, kan den ikke køre. Sådan burde man også tænke omkring den mad vi nærer vores krop med.
Skal kroppen kunne yde sit bedste, skal den have det rigtig brændstof.

Det er jo i og for sig logisk nok, men en ting er viden, en anden ting er ret faktisk at gøre det.

Kroppens hurtigst anvendelige brændstof er kulhydrater.
Men det er ikke helt ligegyldigt hvilke kulhydrater du spiser.
For at energien fra kulhydraterne ikke bare skal fise ud lige så hurtigt de er kommet ind, er det vigtigt de også indeholder masser af fibre.

Levebrød er godt løbebrød, fordi det netop indeholder masser af fibre og fuldkorn og kan på den måde give kroppen gode kulhydrater, den kan løbe på.
Fordelen er også at det er lyn hurtig at smøre sig en chiabolle inden løbeturen og en chia- eller rugbrøds klap til efter løbet.

Skal du også deltage i et af de mange løb henover sommeren, kan du måske også have brug for ideer til hvad du kan spise før og efter løbet, der samtidig også er nemme at tage med.

Jeg giver her mine 3 favorit kombinationer på god løbemad - du kan med fordel bytte rundt på de forskellige pålæg og brød kombinationer.
Alle indeholder på sunde kulhydrater og grønne proteiner, som din krop har brug for både før og efter træningen.

Du kan finde mere inspiration på Schulstad.dk


CHIABOLLE - smurt med peanutbutter og toppet med skiver af banan og cacaonibs.

TIP: peanutbutter imellem 2 skiver chaibrød og banan med ved siden af er også en god kombination til eftertræningen, hvis du skal have den med til efter dit løb.



CHIA RUGBRØD - med hjertesalat, most avokado og drysset med de proteinrige hampefrø.

TIP: Prøv også denne komination i både chiabollen og chia klappen


CHIA KLAPPER - med hjertesalat og fyldt med kikærtekarrysalat ( tryk på linket og kom til opskriften )

TIP: smager også helt fantastisk på chiarugbrødet.


FOTO & STYLING: Maria - Vanløse Blues
OPSKRIFTER: Maria - Vanløse Blues
GEAR & GREJ: Magimix Foodprocessor
REGI: -

BBQ SPYD & FORFRISKENDE MELONSALAT ( V + GF )


Der sker noget med os danskere snart solen titter frem bag skyerne og skinner ned på vores vinterblege ben.
Vi hiver havegrillen frem og tænder den op, fordi nu skal der grilles!

Går man tur i et villakvarter på en solskinsdag ved 17 tiden, dufter der kul og man kan høre udendørsliv sæsonnen er startet - jeg elsker den stemning! Det er dansk sommer når det er aller bedst.
Bøffer og pølser bliver grillet i stor stil, men hvis nu man gerne vil skære ned på kødforbruget, er vegetar eller veganer, hvad hulan griller man så?

5 sunde, grønne og veganske hverdagsretter - MADPLAN uge 21 + indkøbsliste


Hvad skal vi spise? - Et dagligt spørgsmål og daglig udfordring.

Vi skal spise sådan ca. 3 gange om dagen. Nogle spiser flere måltider og andre mindre.
Men på trods af at vi godt ved, at vi skal have både morgenmad, frokost og aftensmad, så kommer det tit bag på os, at der både skal handles ind og laves mad, har jeg ikke ret?